Ważenie busów na A4 – kary dla kierowców i przewoźników

Ważenie busów na A4 – kary dla kierowców i przewoźników

W środę małopolski ITD przeprowadził akcję ważenia busów na autostradzie A4. Było sporo kar dla kierowców, ale i dla przewoźników.

Wczoraj, czyli w środę 23 sierpnia, inspektorzy ITD prowadzili działania kontrolne ukierunkowane na przeładowane pojazdy użytkowe z DMC do 3,5 tony.

Wśród ściągniętych z „A4-ki” dostawczaków zważono 31 pojazdów, z czego 23 było przeciążonych. Najcięższą 3,5-tonówką był bus ważący realnie 6,6 tony. Łącznie nałożono na kierowców 26 mandatów karnych na łączną kwotę 13 000 złotych.

Wśród wytypowanych do sprawdzenia aut znalazły się też busy jeżdżące w transporcie międzynarodowym: w dwóch przypadkach DMC zostało przekroczone w zakresie 10-20%.

Powyższe przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej skończyło się wszczęciem dla obu przewoźników postępowania administracyjnego zagrożonego karą 1500 złotych.

Warto bowiem przypomnieć, że od 21 maja 2022 roku, czyli wejścia w życie tzw. Pakietu mobilności, w przypadku stwierdzenia przeładowania pojazdu (lub zespołu pojazdów) z DMC 2,5-3,5 tony wykonujących zarobkowy międzynarodowy przewóz rzeczy, przewoźnik może zostać ukarany karą finansową według oficjalnego taryfikatora zaprezentowanego poniżej:
  • poniżej 5% ponad DMC – kara 500 zł;
  • 5-10% ponad DMC – kara 1000 zł;
  • 10-20% ponad DMC – kara 1500 zł;
  • powyżej 20% – kara 2000 zł.

Co ciekawe, w takim przypadku ITD może wszcząć postępowanie wobec przewoźnika odstępując od ukarania mandatem kierowcę przeładowanej międzynarodówki.

Małopolscy inspektorzy ITD podczas procedury ważenia jednego z wytypowanych do kontroli pojazdów dostawczych.

Ponadto GITD stoi na stanowisku, że „w przypadku gdy okoliczności sprawy i dowody wskazują, że podmiot wykonujący przewozy lub inne czynności związane z przewozem nie miał wpływu na powstanie naruszenia, a naruszenie nastąpiło wskutek zdarzeń i okoliczności, których podmiot nie mógł przewidzieć, to wszczęte w tej sprawie postępowanie się umarza.”

Więcej na ten temat znajdziecie w artykule „Przeładowany bus z licencją – kara dla przewoźnika. A co z kierowcą?”, którego link wkleiłem powyżej.

Źródło zdjęć: WITD Kraków

Podziel się:
2

Odpowiedzi

Napisz tu swoją opinię

  1. Rafał

    zlikwidować itd i nie będzie problemu

  2. Manek

    Skończył się Przewóz towarów Teraz Towar będzie droższy i czas się wydluzy Busy Konstrukcja Ich jest na dużo większą ładowność on sam Waży 10 stopowy busik z Agregatem bliźniaki koła Waga 2900 kg Ładowność 10 palet drewnianych bez ładunku to 300 kg to można przewozić pierz i koniec ekspresowych Przesyłek na Busy Powozilem Przez 15 lat Busem Iveco przejechałem 800000tys Zawsze przeładowane waga auta 2900 A 8 palet towaru 400 kg + 30 3500 kg a na powrocie 100 plet 35 kg Całe 40 lat takie ładunki Tyle Było łamane Prawo głupich twórców prawa

Komentarze zamknięte.