Ważenie busów na A4 – kary dla kierowców i przewoźników

Ważenie busów na A4 – kary dla kierowców i przewoźników

W środę małopolski ITD przeprowadził akcję ważenia busów na autostradzie A4. Było sporo kar dla kierowców, ale i dla przewoźników.

Wczoraj, czyli w środę 23 sierpnia, inspektorzy ITD prowadzili działania kontrolne ukierunkowane na przeładowane pojazdy użytkowe z DMC do 3,5 tony.

Wśród ściągniętych z „A4-ki” dostawczaków zważono 31 pojazdów, z czego 23 było przeciążonych. Najcięższą 3,5-tonówką był bus ważący realnie 6,6 tony. Łącznie nałożono na kierowców 26 mandatów karnych na łączną kwotę 13 000 złotych.

Reklama

Wśród wytypowanych do sprawdzenia aut znalazły się też busy jeżdżące w transporcie międzynarodowym: w dwóch przypadkach DMC zostało przekroczone w zakresie 10-20%.

Powyższe przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej skończyło się wszczęciem dla obu przewoźników postępowania administracyjnego zagrożonego karą 1500 złotych.

Warto bowiem przypomnieć, że od 21 maja 2022 roku, czyli wejścia w życie tzw. Pakietu mobilności, w przypadku stwierdzenia przeładowania pojazdu (lub zespołu pojazdów) z DMC 2,5-3,5 tony wykonujących zarobkowy międzynarodowy przewóz rzeczy, przewoźnik może zostać ukarany karą finansową według oficjalnego taryfikatora zaprezentowanego poniżej:
  • poniżej 5% ponad DMC – kara 500 zł;
  • 5-10% ponad DMC – kara 1000 zł;
  • 10-20% ponad DMC – kara 1500 zł;
  • powyżej 20% – kara 2000 zł.

Co ciekawe, w takim przypadku ITD może wszcząć postępowanie wobec przewoźnika odstępując od ukarania mandatem kierowcę przeładowanej międzynarodówki.

Małopolscy inspektorzy ITD podczas procedury ważenia jednego z wytypowanych do kontroli pojazdów dostawczych.

Ponadto GITD stoi na stanowisku, że „w przypadku gdy okoliczności sprawy i dowody wskazują, że podmiot wykonujący przewozy lub inne czynności związane z przewozem nie miał wpływu na powstanie naruszenia, a naruszenie nastąpiło wskutek zdarzeń i okoliczności, których podmiot nie mógł przewidzieć, to wszczęte w tej sprawie postępowanie się umarza.”

Więcej na ten temat znajdziecie w artykule „Przeładowany bus z licencją – kara dla przewoźnika. A co z kierowcą?”, którego link wkleiłem powyżej.

Źródło zdjęć: WITD Kraków

Podziel się:
2

Odpowiedzi

Napisz tu swoją opinię

  1. Rafał

    zlikwidować itd i nie będzie problemu

  2. Manek

    Skończył się Przewóz towarów Teraz Towar będzie droższy i czas się wydluzy Busy Konstrukcja Ich jest na dużo większą ładowność on sam Waży 10 stopowy busik z Agregatem bliźniaki koła Waga 2900 kg Ładowność 10 palet drewnianych bez ładunku to 300 kg to można przewozić pierz i koniec ekspresowych Przesyłek na Busy Powozilem Przez 15 lat Busem Iveco przejechałem 800000tys Zawsze przeładowane waga auta 2900 A 8 palet towaru 400 kg + 30 3500 kg a na powrocie 100 plet 35 kg Całe 40 lat takie ładunki Tyle Było łamane Prawo głupich twórców prawa

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

dwa × 1 =