Reklama

Licencja na busy dla przewoźników – ile wydano zezwoleń i wypisów?

Licencja na busy dla przewoźników – ile wydano zezwoleń i wypisów?

Tylko 10 dni zostało do wejścia w życie obowiązku posiadania licencji na busy. Wiadomo też, ile już przyjęto wniosków o zezwolenia i wypisy.

Od 5 lutego 2022 roku przewoźnicy operujący busami z DMC od 2,5 do 3,5 tony (w tym i zespołami pojazdów) chcąc po 20 maja dalej wykonywać zarobkowy przewóz ładunków na trasach międzynarodowych mogą ubiegać się o zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego oraz licencji.

Jak informuje portal trans.info na dzień 4 maja Biuro ds. Transportu Międzynarodowego wchodzące w skład Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego zarejestrował 1403 takie wnioski przy zgłoszeniu 7102 pojazdów do wypisów.

Reklama

Zobacz też: Pakiet mobilności 2022 dla busów: kogo nie dotyczy?

Warto jednak podkreślić, że urzędnicy GITD są w trakcie rozpatrywania kolejnych dokumentów a część z nich zawiera błędy, które po skorygowaniu przez wnioskodawców, będą dalej procedowane.

Przy okazji warto przypomnieć: jeżeli przewoźnik od 21 maja realizując międzynarodowy zarobkowy transport busem lub zespołem pojazdów od 2,5 do 3,5 tony bez wymaganych dokumentów napotka ITD lub policjantów powinien liczyć się karą 12 000 złotych – mowa tutaj o terytorium Polski.

Obowiązek ubiegania się o zezwolenie i licencję oraz posiadanie Certyfikatu Kompetencji Zawodowych, bazy przedsiębiorstwa, odpowiednich gwarancji finansowych oraz po prostu chęci pozostania w branży transportowej wykluczy znaczną część najmniejszych przewoźników posiadających jedno czy kilka busów.

Część z tych przedsiębiorców spróbuje swoich sił „na krajówce”, część całkowicie zmieni branżę, ale są i tacy (znam osobiście taki przypadek), którzy zasiądą znowu na kółkiem 40-tonowych zestawów sprzedając swoje busy.

Zobacz też: Jazda busem z przyczepą. Kiedy potrzebne jest tacho? GITD odpowiada

Kilkukrotnie słyszałem też, że zamiast floty do 3,5 tony niektórzy przewoźnicy interesują się nieco większym tonażem – mowa tutaj o 7-tonowych Iveco Daily.

Na razie jednak za wcześnie mówić też o wpływie Pakietu Mobilności na sprzedaż dostawczaków do 3,5 tony DMC, zwłaszcza, że importerzy mają problem z dochowaniem terminów dostaw zamówionych nawet kilkanaście miesięcy temu pojazdów.

Źródło zdjęcia: Jakub Kuzia

Podziel się: