Ministerstwo Finansów: brygadówki z akcyzą, bo są przeznaczone „zasadniczo do przewozu osób”. Argumentem AMG zarejestrowane na pomoc drogową.
W ostatnim czasie zrobiło się głośno w mediach o sprawie pojazdów dostawczych sprowadzonych do Polski, które po przeróbkach stawały się kamperami a więc pojazdami osobowymi. Fiskus objął podatkiem akcyzowym takie przebudowane często ze zwykłych furgonów kampery już od 1 lipca 2021 roku, jednak głosami części posłów udało się przedłużyć o rok obowiązek podatkowy z tytułu nabycia lub posiadania takiego samochodu.
Zobacz też: Ministerstwo rezygnuje z prawa jazdy B do 4250 kg DMC
Warto w tym miejscu wspomnieć, że podstawą naliczenia podatku akcyzowego takiego zmodyfikowanego pojazdu jest sam samochód dostawczy oraz wartość zabudowy, oczywiście przyjmując wartości netto.
Od pewnego czasu wśród polskich zabudowców mających w swojej ofercie tzw. brygadówki czy minibusy pojawiły się obawy, czy od lipca 2021 pojazdy przez nich przebudowywane także będą objęte akcyzą, która w zależności od pojemności silnika wynosi 3,1% (dla pojazdów do 2000 ccm) lub 18,6% (powyżej 2000 ccm).
Sprawa dotyczy zarówno pojazdów używanych, jak i nowych furgonów, które firmy nadwoziowe przebudowują na 6-7 osobowe brygadówki czy minibusy do 9 osób wraz z kierowcą. Warto dla mniej zorientowanych w temacie podkreślić, że w przypadku samochodów użytkowych nie podlegają one akcyzie.
Zobacz też: Trans Assist – aplikacja dla busów “na międzynarodówce”
Jednak od 1 lipca 2021 brygadówki oraz minibusy będą objęte podatkiem akcyzowym, co może ograniczyć działanie wielu polskich firm specjalizujących się w takich przebudowach vanów, a na pewno wpłynie na ostateczną cenę takich przebudowanych pojazdów.
O ile w przypadku minibusów sprawa jest dosyć klarowna i jasna (służą głównie do przewozu pasażerów), to w kwestii brygadówek istnieje już sporo wątpliwości.
Zapytałem więc o interpretację w sprawie brygadówek w Biurze Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów. Urzędnicy odpowiedzieli, że „uznanie pojazdu na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym za pojazd do przewozu towarów, nie oznacza automatycznie, że w myśl Wspólnej Taryfy Celnej jest też uznany za pojazd spełniający wymagania dla pojazdów ciężarowych z pozycji CN 8704”.
Dodatkowo urzędnicy podkreślili w odpowiedzi, że przy klasyfikowaniu danego pojazdu za samochód osobowy – w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym – bez znaczenia pozostaje zaklasyfikowanie tego pojazdu w oparciu o inne przepisy, w tym ustawę „Prawo o ruchu drogowym”.
O uznaniu danego pojazdu za samochód osobowy w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym decyduje jego klasyfikacja taryfowa do pozycji CN 8703. Samochody osobowe są to pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne objęte pozycją CN 8703 przeznaczone zasadniczo do przewozu osób, inne niż objęte pozycją 8702, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi, z wyłączeniem pojazdów samochodowych i pozostałych pojazdów, które nie wymagają rejestracji zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.
W przesłanym przez urzędników resortu finansów wyjaśnieniu powołują się oni na dotychczasowe orzecznictwo, a dokładniej na trzy konkretne wyroki Naczelnego Sądu Administracyjnego (wyrok NSA z 16 grudnia 2015 r., sygn. akt I GSK 517/14; wyrok NSA z dnia 24 marca 2015 r., sygn. akt I GSK 439/13; z dnia 1 marca 2012 r., sygn. akt I GSK 257/11).
Przejrzałem powyższe orzeczenia i w przypadku jednego chodzi o pick-upa Mitsubishi L200, w kolejnym o luksusowego sedana zarejestrowanego jako pomoc drogowa oraz – w najstarszym z przytoczonych wyroków – o Mercedesa AMG SL 65 także zarejestrowanego po sprowadzeniu do Polski na „dwuosobowy pojazd specjalny – pomoc drogowa”.
Zobacz też: Test: Opel Vivaro C – fabryczna brygadówka (wideo, zdjęcia)
W żadnym z powyższych przykładów nie widzę chociażby bliskiej sytuacji, jak w przypadku furgonu z homologacją N1. Warto podkreślić, że po modyfikacjach przeprowadzonych przez firmę zabudowującą polegającą m.in. na montażu drugiego rzędu siedzeń z pasami bezpieczeństwa (łącznie do 7 miejsc wraz z kierowcą) dalej jest on pojazdem spełniającym rolę pojazdu ciężarowego homologacji N1 – nierzadko takie auta mają pakę o pojemności 3 m3 a ładowność dochodzi do 1200 kg.
Powyższa argumentacja przytoczona przez urzędników Ministerstwa Finansów pozwala stwierdzić, że naczelnicy urzędów skarbowych będą ściągać akcyzę za przebudowane dla ekip budowlanych czy serwisowych pojazdy brygadowe.
W przesłanej odpowiedzi urzędnicy jednocześnie radzą, aby „w przypadku wątpliwości w określeniu klasyfikacji danego samochodu do kodu Nomenklatury Scalonej, ustawa o podatku akcyzowym daje możliwość uzyskania w tym zakresie wiążącej informacji akcyzowej (WIA)”.
Każdy zainteresowany podmiot może zawnioskować o wydanie decyzji w sprawie WIA, by określić właściwą klasyfikację pojazdu, a co za tym idzie będzie mieć pewność czy jego brygadówka jest objęta akcyzą.