Najlepiej wypadł Ford Transit a z mniejszych vanów VW T6.1 i Mercedes Vito – Euro NCAP sprawdziło systemy bezpieczeństwa w dostawczakach.
Eksperci z Euro NCAP (ang. European New Car Assessment Programme) opublikowali ostatnio wyniki dotyczące aktywnych systemów bezpieczeństwa w lekkich pojazdach użytkowych.
Według raportu „2021 Commercial Van Safety” zdarzenia z udziałem samochodów dostawczych to około 4 procent wszystkich ofiar śmiertelnych lub ciężko rannych w wypadkach na terenie całej Unii Europejskiej.
W większości przypadków do wypadków dochodzi z powodu m.in. zderzeń czołowych lub najechania na tył innego pojazdu.
Zobacz też: Test: Volkswagen Multivan 6.1 – cyfrowa rewolucja? (wideo, zdjęcia)
Teraz Euro NCAP jako niezależna organizacja badającej bezpieczeństwo samochodów, skupiła się na tzw. Advanced Driver Assistance Systems (ADAS), czyli układach wspomagających kierowcę.
Jak wypadły znane modele samochodów dostawczych w przeprowadzanych w realnych warunkach drogowych testach?
Systemy ADAS w dostawczakach – procedura testowa
Z racji wielkości sprawdzonych przez Euro NCAP modeli podzielić można ich ranking na dwie podgrupy: średniej wielkości vany oraz duże samochody dostawcze.
Procedura testowa w każdym przypadku wyglądała tak samo i składała się z kilku zadań.
Po pierwsze w każdym aucie sprawdzano system powiadamiania o niezapiętym pasie bezpieczeństwa u kierowcy i pasażera (ostrzeżenie wizualne oraz dźwiękowe).
Do tego w skład rankingu brano pod uwagę to czy poszczególne układy wspomagające należą do wyposażenia standardowego czy opcjonalnego, a nawet zdarzały się przypadki, że było one niedostępne nawet za dopłatą ze strony klienta.
Zobacz też: Na DK 92 autolaweta wbiła się w naczepę – kierowca Sprintera przeżył
W ocenie brano pod uwagę też skuteczność działania systemu AEB (z ang. Autonomous Emergency Braking) potrafiącego nawet całkowicie zatrzymać pojazd przed np. nieruchomym samochodem stojącym na drodze przed nami.
W ramach sprawdzania w realnych warunkach układu AEB testowano także w przypadku wykrywania pieszych i rowerzystów. Do tego doszły testy asystentów pasa ruchu czy asystentów prędkości.
Najlepsze wyniki w klasie średnich aut dostawczych
Wśród sprawdzonych przez Euro NCAP średniej wielkości vanów zdecydowanie najlepszy wynik osiągnął Volkswagen T6.1.
Produkowany w Poznaniu Transporter 2.0 TDI uzyskał łącznie wynik 65% wyprzedzając Mercedesa Vito 119 CDI, który osiągnął 61-procentową notę.
Nieco niżej uplasował się Ford Transit Custom (58%), kóry załapał się na srebrną notę, ale do złotej zabrakło tylko 2 punktów procentowych.
Oba wyżej wymienione modle uzyskały tzw. złotą notę w tym segmencie. Średnie wyniki z bronzową notą otrzymały „czworaczki” z zakładów Sevelnord z czego najwyżej wypadła podczas testów Peugeot Expert (44%) przed Oplem Vivaro (42%), Citroenem Jumpy (37%) czy Toyotą PROACE (35%).
Z notą „NIEPOLECANE” (wyniki poniżej 20%) znalazło się Renault Trafic (11%) a najgorszy wynik nie tylko w tym segmencie vanów, ale w ogóle otrzymał Fiat Talento (5%) – w przypadku tych dwóch bliźniaczych konstrukcyjnie pojazdów zaciążył brak nawet w opcji systemów wchodzących w skład ADAS! Jedynie Trafic X82 oferuje za dopłatą ogranicznik prędkości.
Najlepsze wyniki w klasie dużych aut dostawczych
Jedyną w segmencie dużych dostawczaków złotą notę otrzymał Ford Transit (63%), który wyprzedził Mercedesa Sprintera (52%) i Volkswagena Craftera (44%).
Na kolejnych miejscach znalazł się Peugeot Boxer (33%), Citroen Jumper (32%), Iveco Daily (30%), Fiat Ducato (28%) oraz trojaczki z francuskich zakładów w Batilly na czele z Renault Master (16%) Nissan NV400 (12%) i Opel Movano (7%).
Zobacz też: Test: klasyczne vany Mercedesa kontra Sprinter 2020 (wideo, zdjęcia)
Żeby jednak nie było tak kolorowo, to żaden ze sprawdzonych przez specjalistów z Euro NCAP pojazdów z homologacją N1 nie osiągnął najwyższej platynowej noty (od 80% w górę).
W raporcie pojawiło się nawet sformułowanie „white van man”, czyli człowieku z białej furgonetki, który w wielu europejskich krajach nie cieszy się wysoką reputacją.
Dlaczego? Bo kierowcy firmowych busów często przekraczają limity prędkości, prowadzą mało uważnie czy nie zapinają pasów bezpieczeństwa.
Z drugiej strony dochodzi do tego inna kwestia: na 19 sprawdzonych przez Euro NCAP lekkich pojazdów użytkowych do 3,5 tony DMC tylko 6 miało fabrycznie zamontowaną poduszkę powietrzną dla pasażera a żaden (sic!) w serii nie miał bocznych airbagów.
Źródło zdjęć i filmów: Euro NCAP