Reklama

Fiaty Ducato jako fabrycznie nowe składaki z silnikami PSA

Fiaty Ducato jako fabrycznie nowe składaki z silnikami PSA

W Polsce pojawiły się Fiaty Ducato z rocznika 2023 jako fabrycznie nowe składaki z silnikami PSA stosowanymi w Jumperze czy Boxerze.

Czytelnicy dostawczakiem.pl to coraz większa społeczność, ale są wśród nich tacy naprawdę mocno zaangażowani w temat LCV ludzie. I właśnie jednym z takich przypadków jest Wojtek, który podesłał bardzo… wróć! Podesłał arcyciekawy temat na artykuł 🙂

W I połowie 2021 roku Fiat Professional zaprezentował zmodernizowany model Ducato, który otrzymał nie tylko przeprojektowany grill, ale też całkowicie nową deskę rozdzielczą wraz z kierownicą, systemy bezpieczeństwa oraz debiutującą jednostkę 2.2 MultiJet3 o pojemności 2184 ccm, która pochodziła z Jeepa Cherokee.

Reklama

Nawet polski importer zaprosił mnie na jazdy testowe do Włoch, gdzie stwierdziłem… A w zasadzie zachęcam do przeczytania poniższego materiału.

W każdym razie debiutujące w połowie 2021 roku Ducato serii 8 zaczęło powoli pojawiać się na polskich drogach, ale po pewnym czasie zaczęli zgłaszać się do mnie Czytelnicy, którzy mieli problem z rozrządem w tym nowym silniku 2.2 MultiJet3.

W skrócie przy przebiegu 60 000-100 000 kilometrów dochodziło do pęknięcia paska rozrządu, co kończyło się dłuższym postojem w ASO a u niektórych nawet w międzyczasie pojawiły się i wycieki oleju z silnika.

Abstrahując od obsługi w autoryzowanych warsztatach – bo nie o tym tutaj mowa – wspomniany Czytelnik Wojtek podesłał dwa linki do ogłoszenia sprzedaży dwóch różnych egzemplarzy Fiata Ducato z rocznika 2023. Czyli bieżącego, aktualnego, kiedy w sprzedaży jest Dukat serii 9 (nie wiem w sumie do końca czym się różni seria 8 od 9, ale i komunikatu prasowego w tej kwestii nie było, więc czuję się usprawiedliwiony), marka Fiat Professional powraca do serii 7, ale tylko jeżeli chodzi o wnętrze i wyposażenia.

Fiat Ducato Easy Pro, czyli to co w magazynach zostało

Tak wygląda część anonsu jednego z wystawionych na otomoto.pl Fiatów Ducato Easy Pro – silnik 2179 ccm zastąpił konstrukcję o pojemności 2184 ccm.

Z zewnątrz, co widać za zdjęciu głównym taki fabrycznie nowy składak wygląda jak seria 8, którą miałem przyjemność jeździć blisko 2 lata temu w okolicach włoskiego Balocco.

Jednak deska rozdzielcza, kierownica oraz elementy wyposażenia to seria 7. Ale kto by tam się przejmował takim czy innym wzorem kokpitu w aucie, którego produkcja zaczęła się w 2006 roku.

Największą ciekawostką jest to co jest niewidoczne dla oka – chodzi o jednostkę napędową. Od serii 8 Fiaty Ducato napędzał wyłącznie turbodiesel 2.2 MultiJet3, który zastąpił konstrukcję Iveco o pojemności 2287 ccm.

I uwaga teraz! Ducato z rocznika 2023 niczym seria 8 (czy tam 9) z zewnątrz ma wykończenie kabiny z serii 7, ale silnik pochodzi z… innych klonów, czyli typoszeregu X250.

Tak wygląda nówka sztuka Dukat w wersji Easy Pro. Znajomy widok, prawda? 🙂

Zatem pierwszy raz w historii tej generacji mamy tą samą jednostkę konstrukcji jeszcze koncernu PSA o pojemności 2179 ccm, którą spotkać można od kilku lat w Citroenie Jumperze, Peugeocie Boxerze a nawet Oplu Movano.

Także kolekcjonerzy nietypowych samochodów, macie nietypową okazję kupić poflitowego Dukata ze starą kabiną i silnikiem nigdy nie stosowanym w największym dostawczaku Fiat Professional.

Z tego co ustaliłem, to po prostu jest problem z podzespołami, w tym i nowymi silnikami 2.2 MultiJet3, więc Stellantis (właściciel m.in. marek Fiat Professional, Opel, Citroen, Peugeot) chcąc sprzedawać cokolwiek na europejskich rynkach zdecydował się na wypuszczenie takiego fabrycznego „szczepana”.

Z drugiej strony może sytuacja jest nieco prostsza do wytłumaczenia: w zasadzie Easy Pro to Citren Jumper/Peugeot Boxer/Opel Movano tylko z nowym grillem, choć starym logotypem na starej kierownicy.

Pytanie tylko, czy taki krok jest słuszny i zasadny, bo według mnie świadczy o desperacji producenta chcącego sprzedać auta w jakiejś oficjalnie niedookreślonej ilości egzemplarzy.

Moim skromnym zdaniem za kilka lat takie Ducato Easy Pro będą miały ciężko na rynku wtórnym. No chyba, że ktoś lubi unikatowe wersje, coś w stylu Limited Edition. Tylko, że tutaj wyszło Easy Limited Edition 😉

Na koniec podsyłam linki, gdzie sami możecie możecie sprawdzić, że to co napisałem powyżej to prawda. Zresztą jest nawet stworzona mocno ogólna zakładka o Easy Pro na oficjalnej stronie internetowej Fiat Professional, ale nie ma tam ani słowa np. o zmianie silnika.

Fiat Ducato L2H2 Easy Pro – przykład nr 1.

Fiat Ducato L2H2 Easy Pro – przykład nr 2.

Źródło zdjęć: otomoto.pl

Podziel się:
3

Odpowiedzi

Napisz tu swoją opinię

  1. CARLOS

    Dla Fiata to nie pierwszyzna. Przecież 126p w wersji przejściowej też miał trochę z tego, trochę z tamtego 😉
    Miło, że Centrala czerpie nauki od nas 😉

  2. Janek

    pasek rozrządu już jest poprawiony i wzmocniony

  3. KSM

    W Naszej firmie posiadamy 4 peugeoty od partnera po 2 boxery w różnej konfiguracji z którymi nie ma większych problemów, w ubiegłym roku kupiliśmy 2 Fiaty Fiorino oraz w styczniu Doblo… i jak do samych aut nie mamy zastrzeżeń ale do obsługi serwisowej Fiata już wiele. co sprawiło że w żadnym przypadku kolejnymi autami nie będą fiaty!

Komentarze zamknięte.