Reklama

Przewóz osób minibusami z licencją – pismo trafiło do komisarza UE

Przewóz osób minibusami z licencją – pismo trafiło do komisarza UE

Organizacja Transport i Logistyka Polska wysłała pismo do władz UE w sprawie wprowadzenia licencji na międzynarodowy przewóz osób minibusami.

Jak informuje Związek Pracodawców Transport i Logistyka Polska, do Adiny Valean – unijnej Komisarz do spraw transportu, wysłane zostało oficjalne pismo w sprawie podjęcia przez Komisję Europejską działań mających na celu uregulowanie zarobkowego przewozu osób realizowanymi minibusami o liczbie miejsc od 7 do 9 (włącznie z kierowcą).

Przedstawiciele polskiej organizacji zrzeszającej firmy świadczące głównie usługi transportowe i logistyczne w ramach proponowanej inicjatywy legislacyjnej zwracają uwagę na fakt, że przewoźnicy wykorzystujący busy do 9 osób powinni świadczyć swoje usługi na takich samych zasadach w całej Unii Europejskiej.

Reklama

Dodatkowo uregulować trzeba usługi kabotażowe świadczone takimi pasażerskimi busami a kierowcy wykonujący takie przewozy powinni zostać objęci zasadami stosowanymi dla pracowników delegowanych, jak np. kierowcy pojazdów ciężarowych.

Maciej Wroński, prezes TLP Polska wskazuje także na aspekt bezpieczeństwa, tłumacząc, że należy wyeliminować zagrażającą zdrowiu i życiu przewożonych pasażerów i innych uczestników ruchu drogowego patologię, nieuczciwą konkurencję w stosunku do komunikacji autobusowej oraz innych przewoźników wykorzystujących te pojazdy, a także niewłaściwe warunki socjalne w jakich pracują kierowcy tychże busów.

– Uczciwa konkurencja wymaga, aby przedsiębiorcy świadczący usługi busami objęci byli takimi samymi lub zbliżonymi zasadami i warunkami, jak te które dotyczą firm posiadających autobusy. A organy kontroli powinny mieć możliwość pełnej weryfikacji spełniania prawnych wymogów w każdym państwie członkowskim, niezależnie od państwa, z którego pochodzi przewoźnik – wyjaśnia prezes TLP Polska.

– Leży to w interesie nas wszystkich. Pasażerów, uczestników ruchu drogowego, kierowców, przedsiębiorców, dla których przewozy busami są konkurencyjne, jak i przede wszystkim w interesie tych przedsiębiorców, którzy przewóz busami starają się wykonywać profesjonalnie i odpowiedzialnie – precyzuje Maciej Wroński.

O podjętej inicjatywie Związek Pracodawców Transport i Logistyka Polska poinformował również Andrzeja Adamczyka, szefa resortu infrastruktury, aby i on podjął równoległe kroki w tej sprawie z ramienia polskiego rządu.

Przewóz osób minibusami: używki, zmęczenie, brak kontroli czasu pracy kierowców

Minibusy wykorzystywane są przez firmy oferujące międzynarodowy przewóz osób potrafią przejechać nawet blisko milion kilometrów w 3-4 lata. Tak, to nie pomyłka, są takie przypadki!

Tajemnicą poliszynela jest, że w przypadku międzynarodowego zarobkowego transportu drogowego osób pasażerskimi busami transport odbywa się często z udziałem jednego kierowcy. Zebranie kompletu pasażerów do np. Renault Trafic czy Mercedesa Sprintera i dostarczenie ich pod wskazane lokalizacje do Niemiec czy Holandii powodują ogromne ryzyko wypadku spowodowanego brakiem kontroli czasu jazdy i zachowaniu jakichkolwiek odpoczynków przez prowadzącego taki pojazd.

Niejednokrotnie dochodziło do sytuacji, kiedy prowadzący takiego pasażerskiego busa wspomagał się narkotykami a czasem i po prostu był pijany. Nie raz, nie dwa dochodziło do wypadków śmiertelnych z udziałem takich minibusów.

Czy działania Związku Pracodawców Transport i Logistyka Polska przyniosą jakikolwiek skutek? Ciężko stwierdzić, ale na pewno wprowadzenie licencji na międzynarodowy przewóz osób pasażerskimi busami przeznaczonymi konstrukcyjnie do przewozu od 7 do 9 osób powinno wpłynąć na profesjonalizację tej części branży transportowej.

Z drugiej strony można się spodziewać, że opiekunki, studenci czy po prostu osoby chcące odwiedzić swoje rodziny mieszkające w zachodniej Europie, zapłacą finalnie więcej za taką usługę.

Źródło zdjęć: dostawczakiem.pl

Podziel się:
1

Odpowiedzi

Napisz tu swoją opinię

  1. Los elektrikos

    Skoro tak im zależy na równych warunkach wszystkich podmiotów na rynku to może zlikwidujmy licencję dla autobusów??? Oczywiście nic takiego się nie stanie bo licencja będąc naturalna bariera wejścia dla nowych podmiotów powoduje nieuchronna korporacjonalizacje i monopolizację rynku co eufemistycznie nazywa się profesjonalizacja. Tak jakby firmy robiące miliony km nie miały doświadczenia.

Komentarze zamknięte.