W Hordain powstawać będzie masowo typoszereg K-Zero na wodór. To pierwszy na świecie zakład produkujący vany z 3 rodzajami napędu.
W czwartek 27 października dyrektor generalny Stellantis, Carlos Tavares, ogłosił oficjalnie, że w zakładzie w Hordain rozpocznie się niebawem produkcja na szeroką skalę typoszeregu K-Zero wyposażonego w ogniwa paliwowe.
Oznacza to, że fabryka w regionie Hauts-de-France będzie pierwszą na świecie, która wytwarzać będzie zarówno wersje spalinowe, elektryczne oraz na wodór.
Rozpoczęcie masowej produkcji lekkich samochodów dostawczych marek Peugeot, Citroën i Opel zasilanych paliwem wodorowym pochłonie 10 mln euro przy wsparciu finansowym rządu francuskiego.
Jednaj już od 2024 roku zakład w Hordain będzie miał zdolność produkcyjną wersji wodorowych na poziomie 5000 samochodów rocznie.
Dotychczas pierwsze egzemplarze K-Zero montowane były przez zespół badawczy w niemieckim Rüsselsheim, ale teraz wielkoseryjna produkcja polegająca m.in. na zainstalowaniu zbiornika, dodatkowego akumulatora i ogniw paliwowych pozwoli na skrócenie czasu zabudowy o 50%.
Stellantis wspomina, że wodorowy Opel e-Vivaro Hydrogen czy Peugeot e-Expert Hydrogen czy Citroen e-Jumpy Hydrogen będą mogły przejechać do 400 km na pełnym zbiorniku a uzupełnienie wodoru potrwać powinno około 3 minuty. Do tego wspomina się o ładowności dochodzącej do 1000 kg.
Przy okazji warto podkreślić, że od 2016 roku francuską montownie opuściło już przeszło milion pojazdów dla marek Peugeot, Citroën, Opel, Vauxhall, Fiat i Toyota. które od końca 2020 roku są także produkowane z napędem elektrycznym.
Obecnie już 43% całej produkcji to bezemisyjne wersje eK0 a cały zakład, gdzie pracują także Polacy, zatrudnia 2440 osób na trzech zmianach a dziennie linie montażowe opuszcza średnio 628 pojazdów.
Źródło zdjęć: Stellantis