Reklama

Toyota Hiace z benzynowym silnikiem V6 na sprężony wodór

Toyota Hiace z benzynowym silnikiem V6 na sprężony wodór

Australijscy inżynierowie Toyoty wsadzili do Hiace benzynowy silnik V6 na sprężony wodór. Prototyp czeka na testy w okolicach Melbourne.

W zbudowanym prototypie zastosowano benzynową jednostkę V6 z Land Cruisera 300, która została przystosowana do zasilania sprężonym wodorem. Silnik wykorzystujący nowatorski system bezpośredniego wtrysku generuje 163 KM oraz 354 Nm maksymalnego momentu obrotowego.

Z 6-cylindrowym silnikiem zblokowano 10-biegową przekładnię automatyczną a napęd przekazywany jest na koła tylnej osi.

Reklama

Taki wodorowy układ napędowy zapewnia niemal zerową emisję CO2, a proces zapłonu wodoru w silniku wytwarza niewielkie ilości tlenków azotu (NOx), co pozwala spełnić normy emisji Euro 6.

Wodór w modelu Hiace magazynowany jest w trzech zbiornikach umieszczonych pod podłogą pojazdu, przez co przestrzeń w nadwoziu nie różni się niczym od zwykłego wariantu, który występuje w wersji minibus oferującej 12-miejsc lub jako furgon.

Według Toyoty, która sama określa siebie liderem rozwoju technologii wodorowych, w przyszłości to właśnie ten rodzaj alternatywnego napędu będzie mieć szerokie zastosowanie w różnych sektorach motoryzacji i gospodarki.

Koncern seryjnie produkuje już limuzynę Mirai, ale pracuje też na przystosowaniem tej technologii do aut użytkowych, czego przykładem jest m.in. prototypowa Toyota Hilux z elektrycznym napędem na wodorowe ogniwa paliwowe drugiej generacji.

Prototypowa Toyota Hydrogen Hiace powstała w wersji pasażerskiej, ale zastosowany zestaw napędowy sprawdzi się także w wariantach typowo użytkowych.

Jednocześnie japońska marka pracuje nad adaptacją silników spalinowych do korzystania z wodoru jako paliwa, co doskonale obrazuje prototyp na bazie Hiace.

Testy wodorowej Toyoty Hiace niebawem na australijskich drogach

Australijski prototyp zostać ma niebawem przetestowany przez lokalnych przedsiębiorców w normalnym ruchu drogowym w okolicach Melbourne.

Wśród firm biorących udział w pilotażu jest CPB Contractors, jedna z wiodących spółek projektowych i budowlanych, która wykorzysta wodorowe HIACE w wersji osobowej do transportu pracowników.

– Australia dysponuje szeroką gamą środowisk i warunków klimatycznych, dlatego przeprowadzone testy pozwolą nam w pełni ocenić technologie wodorowego układu napędowego oraz upewnić się, że spełnia ona wysokie standardy Toyoty. – powiedział Matthew Callachor, prezes i dyrektor generalny Toyota Australia.

Źródło zdjęć: Toyota

Podziel się: