Panie, Panowie! Moje ostatnie znalezisko na olx.pl to piękny Tarpan 233 z fabryczną blokadą tylnego mostu wystawiony za 43 000 zł!

Tarpan uznawany jest za najgorzej wykonany polski samochód. Jest w tym wiele prawdy, bo spasowanie chociażby elementów karoserii było mocno nieprecyzyjne o czym świadczy fakt, że tłocznię wprowadzono dopiero kilka lat po rozpoczęciu produkcji.
Niestety prasy też szybko się zużywały i kilkumilimetrowe różnice np. w długości błotników czy drzwi, to nic szczególnego w Tarpanie.
Wersja 233 dostępna była z nadwoziem standard (z plandeką lub zabudową z tworzyw sztucznych), kombi (ze stałymi ścianami z tyłu i podnoszoną tylną klapą) oraz w odmianie pick-up (początkowo z burtami będącymi częścią nadwozia a później z osobną skrzynią ładunkową).
Fabryka Samochodów Rolniczych w poznańskim Antoninku próbowała rozwijać konstrukcję Tarpana i jedną z takich inicjatyw była opracowana została przez dr. inż. Jana Dzidę blokada mechanizmu różnicowego.
Zobacz też: Żuk TIR – czyli A13 jako ciągnik siodłowy z naczepą od Garaż PRL

I po tym krótkim wstępie przejść możemy do mojego znaleziska, a więc Tarpana 233 Standard z 1978 roku.
Sprzedający auto Łukasz twierdzi, że jego auto jest wyposażone w taki właśnie opcjonalny mechanizm uruchamiany dźwignią obok ręcznego.
Blokada działa i powinna – przyjemniej w założeniu konstruktorów – pomagać w jeździe po nieco trudniejszym terenie.
Po zaciągnięciu metalowej dźwigienki blokada mechanizmu różnicowego załączać się powinna sama w momencie, kiedy dochodziło do większej różnicy prędkości jednego z tylnych kół względem drugiego.
Zobacz też: Volkswagen LT35 z przebiegiem 1 800 000 km – oto doka Damiana

Taki Tarpan 233 z blokadą tylnego mostu to rzadkość a do tego ta sztuka wygląda chyba lepiej niż z fabryki.
Sprzedający ten rolniczy samochód Łukasz wyjaśnił mi, że jego “233-ka” blacharsko była w stanie wzorowym, natomiast lakier i tapicerka była do poprawy, ale teraz – pozwólcie, że zacytuję – “jest cukiereczek, perełka”.
Warto jeszcze wspomnieć o ciekawym, ale już standardowym rozwiązaniu w Tarpanie.
Przesuwna ściana paki sprawiała, że auto mogło służyć jako 6-osobowy pick-up (układ 3+3), ale po zwolnieniu blokad zwiększała się paka kosztem złożonej tylnej kanapy.
No to na koniec tradycyjnie: bezpośredni link do wystawionego za 43 000 zł Tarpana 233 z 1978 roku znajduje się TUTAJ.
Źródło zdjęć: olx.pl