Reklama

Tarpan 233 z fabryczną blokadą tylnego mostu za 43 000 zł

Tarpan 233 z fabryczną blokadą tylnego mostu za 43 000 zł

Panie, Panowie! Moje ostatnie znalezisko na olx.pl to piękny Tarpan 233 z fabryczną blokadą tylnego mostu wystawiony za 43 000 zł!

Wystawiony na sprzedaż Tarpan 233 wygląda chyba lepiej jak z fabryki. Do jego napędu służy benzynowa jednostka S21 znana np. z Żuka czy Nysy.

Tarpan uznawany jest za najgorzej wykonany polski samochód. Jest w tym wiele prawdy, bo spasowanie chociażby elementów karoserii było mocno nieprecyzyjne o czym świadczy fakt, że tłocznię wprowadzono dopiero kilka lat po rozpoczęciu produkcji.

Niestety prasy też szybko się zużywały i kilkumilimetrowe różnice np. w długości błotników czy drzwi, to nic szczególnego w Tarpanie.

Wersja 233 dostępna była z nadwoziem standard (z plandeką lub zabudową z tworzyw sztucznych), kombi (ze stałymi ścianami z tyłu i podnoszoną tylną klapą) oraz w odmianie pick-up (początkowo z burtami będącymi częścią nadwozia a później z osobną skrzynią ładunkową).

Fabryka Samochodów Rolniczych w poznańskim Antoninku próbowała rozwijać konstrukcję Tarpana i jedną z takich inicjatyw była opracowana została przez dr. inż. Jana Dzidę blokada mechanizmu różnicowego.

Zobacz też: Żuk TIR – czyli A13 jako ciągnik siodłowy z naczepą od Garaż PRL

Aby uruchomić lub wyłączyć blokadę mostu w Tarpanie 233 należy podciągnąć i opuścić dźwignię zlokalizowaną obok hamulca ręcznego.

I po tym krótkim wstępie przejść możemy do mojego znaleziska, a więc Tarpana 233 Standard z 1978 roku.

Sprzedający auto Łukasz twierdzi, że jego auto jest wyposażone w taki właśnie opcjonalny mechanizm uruchamiany dźwignią obok ręcznego.

Blokada działa i powinna – przyjemniej w założeniu konstruktorów – pomagać w jeździe po nieco trudniejszym terenie.

Po zaciągnięciu metalowej dźwigienki blokada mechanizmu różnicowego załączać się powinna sama w momencie, kiedy dochodziło do większej różnicy prędkości jednego z tylnych kół względem drugiego.

Zobacz też: Volkswagen LT35 z przebiegiem 1 800 000 km – oto doka Damiana

Tylna 3-osobowa kanapa jest składana, dzięki czemu można szybko powiększyć ładownię Tarpana kosztem przedziału pasażerskiego.

Taki Tarpan 233 z blokadą tylnego mostu to rzadkość a do tego ta sztuka wygląda chyba lepiej niż z fabryki.

Sprzedający ten rolniczy samochód Łukasz wyjaśnił mi, że jego “233-ka” blacharsko była w stanie wzorowym, natomiast lakier i tapicerka była do poprawy, ale teraz – pozwólcie, że zacytuję – “jest cukiereczek, perełka”.

Warto jeszcze wspomnieć o ciekawym, ale już standardowym rozwiązaniu w Tarpanie.

Przesuwna ściana paki sprawiała, że auto mogło służyć jako 6-osobowy pick-up (układ 3+3), ale po zwolnieniu blokad zwiększała się paka kosztem złożonej tylnej kanapy.

No to na koniec tradycyjnie: bezpośredni link do wystawionego za 43 000 zł Tarpana 233 z 1978 roku znajduje się TUTAJ.

Źródło zdjęć: olx.pl

Podziel się:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

piętnaście − piętnaście =