Reklama

VW LT 55 – w dowodzie 3,5 tony DMC, a na wadze 7,5 tony

VW LT 55 – w dowodzie 3,5 tony DMC, a na wadze 7,5 tony

ITD zatrzymało „LT-ka”, którego oznaczenie wskazywało, że to wersja z 5,5-tonowym DMC. Jednak w papierach wpisano 3,5 tony, a na wadze wyszło aż 7,5 tony!

Na przykładzie poniższego przypadku można wręcz napisać podręcznik dla Januszy Transportu, tudzież Januszy Biznesu. Przyjmijmy, że rzeczony pan Janusz ma firmę budowlaną. Potrzebuje do pracy sporej wielkości brygadówki, która weźmie i kilku pracowników do kabiny, a na pakę kilka ton materiałów na budowę.

Zobacz też: 3,5 tony DMC i 7-metrowa zabudowa na Renault Mascott

Reklama

Teoretycznie powinien on zainwestować w Iveco Daily 65C15 czy właśnie Volkswagena LT 55. Oba takie busy to jednak według prawa już ciężarówki, a to dla pana Janusza już spore utrudnienie w prowadzonej działalności. No bo dostawczak z dopuszczalną masą całkowitą powyżej 3,5 tony to kłopot z tacho, czasem pracy kierowcy, a i jeszcze czekają opłaty viaTOLL.

Jak zatem ominąć przepisy? Jeździć busem z DMC 5,5 tony zarejestrowanym na 3,5 tony, czyli kategorię prawa jazdy B. No ale zamiast obracać dwa razy pomiędzy hurtownią a placem budowy można przecież zapakować na raz te kilka ton więcej niż by można…

Tyle teorii. W praktyce wygląda to mniej więcej tak, jak podczas kontroli łódzkiego ITD. Inspektorzy we wtorek 25 października zatrzymali do kontroli pomarańczowego Volkswagena. Na zdjęciach widać wyraźnie, że bus ten ma oznaczenie LT 55, które wskazuje na 5,5-tonowe DMC.

„Krokodyle” po sprawdzeniu na wagach brygadówki przewożącej płyty chodnikowe potwierdzili swoje wątpliwości co do znacznego przeładowania tego busa. Chociaż w dowodzie rejestracyjnym wpisano, że samochód ma 3 490 kilogramów DMC, to w rzeczywistości pojazd ważył 7,5 tony.

Zobacz też: Dwa w jednym – VW LT 28 jako laweta… ze skrzynią ładunkową

Ze względu na pięciokrotne przekroczenie ładowności pojazdu inspektorzy ITD ukarali mandatem kierowcę i nakazali dostosować wagę busa do właściwego stanu.

No, ale maksymalny mandat za przeciążenie dopuszczalnej masy całkowitej takiego busa wynosi tylko 500-złotych, a ryzyko kontroli ITD w naszym kraju jest stosunkowo bardzo małe. Nie dziwi więc, że wiele firm wykorzystuje taką sytuację do szybkiego zarobku.

Źródło zdjęć: WITD Łódź

Podziel się: