Na czterech drogach krajowych na terenie województwa lubelskiego trwa modernizacja systemu wag preselekcyjnych wykorzystywanych przez ITD.
Na drodze krajowej nr 2 w Worońcu oraz na drodze krajowej nr 12 w Chojnie prace są już na ukończeniu, ale w Sitańcu pod Zamościem na DK17 i w Mostach koło Polichny na DK19 modernizacja przedłuży się do końca lipca.
Zobacz też: Masterka miała tylko 520 kg ładowności – ważyła 8,2 tony
W ramach zakresu prac poddana zostanie modernizacji m.in. elektronika odpowiedzialna za pomiary i przesyłanie danych oraz zatopionych w nawierzchni czujników ważących. Taki system umożliwia kontrolę nacisków osi i grup osi, masy całkowitej pojazdu, a nawet długości pojazdu.
Jeżeli system wykryje np. w przejeżdżającym tamtędy busie przekroczenie DMC pojazdu inspektorzy ITD mogą wskazany samochód zatrzymać i zweryfikować jeszcze raz jego rzeczywistą masę na wagach.
Dlatego właśnie pomiędzy każdą z dwóch bramownic w danym punkcie preselekcji znajduje się punkt kontroli pojazdów.
Zobacz też: Powstanie ogólnopolski system ważenia pojazdów!
Prowadzone prace to jeden z elementów stworzenia ogólnopolskiej sieci wag preselekcyjnych, która działałby 24 godziny na dobę.
Już we wrześniu 2016 roku (link powyżej) pisałem o tym, że Generalny Inspektorat Transportu Drogowego miałaby zajmować się obsługą tego systemu. GITD wraz z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad rozważa nawet opcję automatycznego nakładania kar dla samochodów oraz zestawów pojazdów, które zakwalifikowałby się jako przeładowane.
Źródło zdjęć: GDDKiA