Reklama

15 000 zł za przeładowanie busa – takie plany ma ITD

15 000 zł za przeładowanie busa – takie plany ma ITD

Aż 15 000 złotych kary administracyjnej za przekroczenie o 50% dopuszczalnej masy całkowitej busa – takie plany ma Inspekcja Transportu Drogowego.

Dotychczas kierowca pojazdu dostawczego zarejestrowanego do 3,5 tony za przekroczenie DMC musiał liczyć się z mandatem w wysokości od 20 do 500 złotych. Teraz – jak podaje telewizja TVN Turbo – „krokodyle” chciałyby, aby wysokość kar znacznie wzrosła, ale ich dokładna kwota byłaby zależna od stopnia przeładowania pojazdu.

Zobacz też: Zarejestrowane na 3,5 tony Renault Mascott ważyło prawie 9 ton

Reklama

Według dziennikarzy programu „Raport Turbo” za przeciążenie DMC dostawczaka w zakresie 5-10% groziłaby kara w wysokości 2 000 złotych. Kolejne „widełki” od 10% do 25% oznaczałyby 5 000 złotych mandatu.

Jeśli natomiast bus będzie realnie ważył od 25 do 50% więcej, niż określono to w dowodzie rejestracyjnym, trzeba będzie się liczyć z karą w wysokości 10 000 złotych. Przeładowanie pojazdu użytkowego zarejestrowanego powyżej 50% skutkować powinno już mandatem w wysokości aż 15 000 złotych. Maksymalna kara będzie też zastosowana wobec przewoźników/kierowców, którzy odmówią inspektorom przeprowadzenia kontroli realnej wagi.

Zobacz też: Używany Opel Movano B 2.3 CDTI 125 KM – zdro wy dwulatek (zdjęcia)

Jak informowałem już wcześniej w Ministerstwie Infrastruktury powstaje nowa ustawa dotycząca Inspekcji Transportu Drogowego, a projekt wyższych kar za przeładowanie stanowi część zmian, nad którymi trwają prace.

Zobacz też: Powstanie ogólnopolski system ważenia pojazdów!

Do tego – o czym też już informowałem – resort infrastruktury wspólnie z ITD chcą uruchomić ogólnopolski system pomiaru mas i nacisków pojazdów, który zdecydowanie ułatwiłby wytypowanie i karanie przeciążonych samochodów dostawczych.

Co się stanie, jeżeli powyższe pomysły Ministerstwa Infrastruktury i ITD wejdą kiedyś w życie? Na pewno pociągnie to za sobą spore zmiany w tzw. transporcie lekkim.

Zobacz też: Miał 590 kg ładowności, ale wiózł 5,3 tony towaru

No bo co zrobi właściciel takiego 3,5-tonowego Dajlaka z ładownością 590 kilogramów? Co będzie nim woził, oczywiście poza kierowcą, paliwem i pasami transportowymi?

Źródło grafiki: dostawczakiem.pl

Podziel się: