Parlament Europejski przegłosował zakaz sprzedaży spalinowych dostawczaków od 2035 roku w krajach UE.
W środę 8 czerwca 2022 roku Parlament Europejski przegłosował zestaw propozycji Komisji Europejskiej znanej pod nazwą „Fit for 55”.
Najważniejszą wiadomością jest zakaz sprzedaży spalinowych samochodów osobowych i lekkich pojazdów użytkowych od 2035 roku. 339 europosłów było za przeciw 249 głosom na nie, natomiast 24 głosy to te wstrzymujące się.
Jednak zanim wszystkie dopuszczone do ruchu nowe vany czy duże dostawczaki będą bezemisyjne unijni urzędnicy biorą pod uwagę stopniowe „wygaszanie” spalinowych pojazdów typu LCV.
Zobacz też: Rejestracje nowych pojazdów dostawczych – maj 2022
Aktualnie dla lekkich aut użytkowych norma wynosi 147 g CO2/km, ale do 2025 roku redukcja emisji CO2 ma sięgnąć 15% (w porównaniu do 2021 roku) dla modeli z homologacją N1 i M1. Do tego do 2030 roku redukcja CO2 dla samochodów dostawczych do 3,5 tony DMC ma dochodzić do 50%, czyli nie powinna być większa niż 73,5 g CO2/km.
Teraz czeka nas jeszcze 28 czerwca głosowanie Rady UE, gdzie ministrowie od kwestii klimatycznych i środowiskowych poszczególnych krajów Wspólnoty. A potem już jesienią nastąpić powinno uzgadnianie ostatecznego kształtu nowych wymogów z poszczególnymi państwami UE i kolejne głosowania.