Reklama

Test: Fiat Talento Kombi 1.6 EcoJet 145 – z Twin Turbo (zdjęcia, wideo)

Test: Fiat Talento Kombi 1.6 EcoJet 145 – z Twin Turbo (zdjęcia, wideo)

Fiat Talento Kombi 1.6 EcoJet 145 KM z nadwoziem L2H1 to przestronny i zarazem dynamiczny minibus, chociaż w trakcie testu wyszło też kilka niedociągnięć.

Fiat Talento produkowany jest od 2016 roku we francuskich zakładach w Sandouville, gdzie montowany jest też bliźniaczy konstrukcyjnie Renault Trafic, Opel Vivaro oraz Nissan NV300.

Testowe Talento Kombi wyposażone było w tylną klapę, ale to mało praktyczne i wygodne w użyciu rozwiązanie. Na szczęście dostępne są też dwuskrzydłowe drzwi.

Z zewnątrz Talento różni się od swoich braci przeprojektowaną przednią częścią nadwozia, chociaż wystarczy z większej odległości spojrzeć na bok lub tył, by nabrać wątpliwości, jaki logotyp znajduje się na grillu.

Wśród oferowanych na polskim rynku wersji jest znalazło się oczywiście nadwozie furgon oraz pasażerska odmiana Talento Kombi. Pojazdy te dostępne są w dwóch długościach nadwozia: krótkiej L1 (4 999 mm) i długiej L2 (5 399 mm).

W Polsce w 2017 roku koncern FCA sprzedał 205 egzemplarzy Talento Kombi z homologacją M1 oraz 163 sztuk użytkowych wersji homologowanych na N1, dlatego do testów wybrałem właśnie Talento Kombi z nadwoziem L2 i 9-osobową konfiguracją wnętrza ze 145-konnym turbodieslem pod maską.

Przestronne wnętrze, ale przeciętna jakość wykonania

Deska rozdzielcza Fiata Talento Kombi wygląda nieźle, ale przy bliższym kontakcie irytują nieco pewne niedociągnięcia w montażu.

Styliści Fiata nie napracowali się także i we wnętrzu minibusa. Inny logotyp na kierownicy to wręcz symboliczny akcent rozróżniający Talento od innych “czworaczków” z Sandouville.

Fotel kierowcy zapewnia wygodę nawet podczas wielogodzinnych tras a większość przełączników znajduje się tam, gdzie być powinna.

Ciekawym rozwiązaniem jest umieszczenie wyświetlacza kamery cofania w wewnętrznym lusterku. Aby jednak dostać taką kamerkę cofania trzeba zamówić cały pakiet z czujnikami parkowania za 1 440 zł netto/1 771 brutto.

Zobacz też: Fiat Talento – następca Scudo z fabryki Renault

Nieco przyzwyczajenia wymaga cyfrowy prędkościomierz, który zlokalizowano w samym centrum zestawu wskaźników. No i do tego szkoda, że zamiast wskaźnika temperatury cieczy chłodzącej pojawiła się tylko niebieska kontrolka (przy obrotomierzu) symbolizująca, że czynnik chłodzący nie osiągnął jeszcze temperatury roboczej.

Zestaw wskaźników Fiata Talento nie wyróżnia się zbytnio od tych w Oplu Vivaro czy Renault Trafic.

Większe zastrzeżenia można mieć za to w kwestii jakości zastosowanych materiałów oraz odpowiedniego ich spasowania.

Widać to chociażby na powyższym filmie z testu, gdzie prawa osłona słupka A (od strony pasażera) odstaje w górnej części od podsufitki…

Na tylny drugi rząd foteli dostać się można poprzez seryjne prawe przesuwne drzwi, a po przesunięciu dźwigienki przy fotelu pasażerowie łatwo dostaną się na ostatni trzeci rząd foteli.

Zobacz też: Test: Opel Combo Tour Van 1.6 CDTI – z homologacją N1 (zdjęcia, wideo)

Lewe przesuwne drzwi pomogą dostać się tylko na drugi rząd siedzeń. Widoczny na pierwszym planie fotel nie zostało bowiem wyposażony w składane oparcie ułatwiające dostęp do tylnej kanapy.

O ile jednak oparcie po prawej stronie można szybko złożyć umożliwiając łatwiejsze dostanie się pasażerów do trzeciego rzędu siedzeń, to przy skrajnie lewym siedzisku już zabrakło takiej dźwigni.

Tym bardziej to irracjonalne rozwiązanie, bo testowe Talento Kombi doposażone zostało w lewe przesuwne drzwi z otwieraną szybką (dopłata 1 860 zł netto/2 288 brutto).

Na tylnych miejscach pasażerowie nie powinni narzekać na brak przestrzeni, lecz materiały i precyzja montażu wielu elementów nie stoi na wysokim poziomie – czuć tu bardziej klasą ekonomiczną niż business class.

Pomiędzy nadkolami mamy do dyspozycji 1 268 mm, więc gdyby zamiast tylnej klapy były dwuskrzydłowe drzwi, to podjeżdżając wózkiem widłowym można by tam zmieścić europaletę z towarem.

Fiat Talento Kombi z nadwoziem L2 i w wersji 8- lub 9-osobowej dysponuje za to naprawdę sporym miejscem na bagaże. Za trzecim rzędem siedzeń od podłogi do sufitu wygospodarować można aż 1,8 metra sześciennego przestrzeni.

Przy podłodze długość przedziału ładunkowego to 1 336 mm, natomiast maksymalna szerokość dochodzi do 1 662 mm.

Do tego maksymalna wysokość bagażnika to 1 369 mm, a próg załadunkowy umieszczony został na wysokości 552 mm, a więc całkiem nisko.

 1.6 EcoJet 145 – downsizing z Twin Turbo

Jednostka o pojemności 1 598 ccm generuje 145 KM i osiąga 340 Nm przy 1 500 obr./min. Aby uzyskać taką moc z tak małej pojemności, zastosowano technologię Twin Turbo, czyli podwójnej turbosprężarki.

Gama jednostek napędowych Talento – tu też nie będzie niespodzianek – składa się z tych samych silników, co w Traficu i Vivaro, czyli 4-cylindrowych jednostek wysokoprężnych oznaczonych jako R9M.

Polscy klienci mogą zatem zamówić minibusa Fiata z wysokoprężnym silnikiem o pojemności 1 598 ccm, który występuje w wersjach 95, 125 oraz 145 KM.

Pod maską prezentowanego egzemplarza pracował topowy motor, który zaskakująco dobrze radził sobie z niemałym przecież pojazdem. Co prawda pojemność 1.6 litra bardziej kojarzy się z miejskimi kompaktami, niż minibusem, ale moda na downsizing dotarła także i do tego segmentu.

W trakcie jazdy warto utrzymywać prędkość obrotową silnika w okolicach 1300-1500 obrotów, czyli w obszarze maksymalnego momentu obrotowego, bo poniżej tej wartości dużo się dzieje.

Chciałbym się jeszcze podzielić małą refleksją. W katalogach i na stronie internetowej Fiata i Renault podawana jest wartość 340 Nm dostępnych przy 1500 obr./min., ale ten sam 145-konny silnik R9M w Oplu Vivaro osiąga 340 niutonometrów, jednak już w zakresie od 1 250 do 2 500 obrotów, a przynajmniej tak wyczytać można z  oficjalnych broszur.

Zobacz też: Test: Mercedes Vito Tourer 116 CDI – na dalekie trasy (wideo, zdjęcia)

Komora silnikowa szczelnie wypełniona jest 4-cylndrową jednostką wysokoprężną. Motor spełnia normę emisji spalin Euro 6 dzięki m.in. układowi SCR wymagającemu płynu AdBlue.

Jednostka 1.6 EcoJet 145 potrafi bardzo miło zaskoczyć dynamiką i to nawet przy jeździe z niemal kompletem pasażerów i bagażem.

Do tego sprawnie działająca manualna 6-biegowa skrzynia sprzyja wykorzystaniu potencjału drzemiącego w tym małym, ale wspomaganym przez podwójne turbo silniku.

W trakcie jazd testowych średnie spalanie dochodziło do 8,9 lita oleju napędowego na 100 kilometrów. To trochę dużo, jak na silnik o pojemności 1 598 ccm…

Cennik i wyposażenie

Fiat Talento Kombi 1.6 EcoJet 145 w dłuższej wersji L2 oraz z pakietem SX wyceniony został na 105 450 zł netto/129 703 brutto. Do tego dochodzi sporo zastosowanych w prezentowanym pojeździe opcji, które mocno zwiększają ostateczną cenę tego minibusa.

Częściowo lakierowany przedni zderzak i zewnętrzne lusterka w kolorze nadwozia to elementy wchodzące w skład pakietu look 4.

Na liście dodatków znalazły się m.in. czarne 17-calowe felgi ze stopów lekkich (za 1 900 zł netto/), czy pakiet look 4 (np. tylny zderzak w kolorze nadwozia, osłona chłodnicy czarna, obudowa lusterek bocznych oraz osłony prowadnic bocznych drzwi przesuwnych w kolorze nadwozia za 910 zł netto/1 119 brutto).

Do tego samochód doposażono np. w opcjonalną klimatyzację z przodu i z tyłu wraz z nagrzewnicą silnika (3 000 zł netto/3 690 brutto) a nawet dodatkowe nawiewy w tylnej części przedziału pasażerskiego (1 480 zł netto/1 820 brutto). Ponadto prezentowane auto otrzymało zestaw audio z 7-calowym ekranem dotykowym i systemem nawigacji oraz radiem cyfrowym +DAB (1 550 zł netto/1 907 brutto) oraz tempomat z ogranicznikiem prędkości (550 zł netto/677 brutto).

Podsumowanie

Fiat Talento Kombi SX 1.6 EcoJet 145 KM z dłuższym nadwoziem L2 to przestronny i zarazem dynamiczny minibus, ale przeciętnej jakości materiały wykończeniowe oraz kilka wpadek montażowych muszą obniżyć ostateczną ocenę tego pojazdu.

Do tego i sama cena katalogowa nie wyróżnia się na tle swoich braci: najtańszy Talento Kombi L2 ze 145-konnym silnikiem i pakietem Base kosztuje 101 450 zł netto/124 784 brutto.

Z kolei Opel Vivaro Kombi 1.6 CDTI 145 KM L2 w wersji Edition kosztuje 107 804 zł netto/132 600 brutto, a Renault Trafic Energy 1.6 dCi 145 Grand Passenger L2 kosztuje od 99 187 zł netto/122 000 brutto.

 

Komentarze