Reklama

Iveco eDaily – pierwsza jazda testowa (wideo, zdjęcia)

Iveco eDaily – pierwsza jazda testowa (wideo, zdjęcia)
Tak wygląda litowo-jonowa bateria eBS 37 o mocy 37 kWh brutto (35 kWh netto) zamontowana pomiędzy podłużnicami ramy eDaily.

Natychmiastowa reakcja na wciśnięcie pedału przyspieszenia a do tego nisko położony środek ciężkości sprzyjają dynamicznej jeździe nawet na zakrętach, chociaż przecież nie do tego służyć ma ten van.

Pamiętać też trzeba, że eDaily posiada 8-letnią gwarancję na baterię trakcyjną, co w zasadzie jest normą także u konkurencji. Jednak zazwyczaj producenci elektrycznych vanów ograniczają gwarancję fabryczną do 100 000 a najczęściej do 160 000 kilometrów przebiegu.

Reklama

W przypadku Iveco eDaily produkowany przez FTP Industrial akumulator o pojemności 37 kWh też ma 8-letnią gwarancję lub do 160 000 kilometrów, ale 2-modułowe baterie o pojemności 74 kWh oraz 3-modułowe konstrukcje 111 kWh mają już gwarancję do 250 000 kilometrów, a tego nie oferuje nikt inny w segmencie LCV.

Dla chłodni przewidziano przystawkę ePTO o mocy 15 kW. Co ważne, agregat może być napędzany z baterii trakcyjnej nawet wtedy, kiedy auto będzie wyłączone. Nie potrzeba też osobnego gniazda prądu dla agregatu – załatwi się to podłączając kabel do gniazda w grillu.

Kolejnym wyróżnikiem pośród innych elektrycznych dostawczaków to PTO (z ang. power take-off), czyli przystawka odbioru mocy stosowana chociażby w przypadku wywrotek, hakowców czy chłodni lub innych specjalistycznych zabudów. W przypadku Iveco eDaily do wyboru są aż trzy.

Dla nadwozi wykorzystywanych w przesyłkach paletowych napęd windy samozaładowczej realizowany będzie przez elektryczną przystawkę mocy: ePTO ma napięcie 12 V i 2,5 kW mocy.

Drugie ePTO to już wysokonapięciowe ePTO 400 V i mocy 15 kW, które z powodzeniem można stosować do zasilania agregatów chłodniczych. Uzupełnieniem całości jest mechaniczna przystawka odbioru mocy generująca 15 kW, która może stosowana być przy najcięższych zadaniach, jak obsługa podnośnika koszowego czy posypywarki lub żurawia.

Deklarowany zasięg i czasy ładowania baterii trakcyjnej eDaily

Do wykorzystania w pełni potencjału eDaily trzeba wykorzystać tryby rekuperacji oraz przyciskiem MODE ustawić program Eco.

Włosi podczas turyńskiej prezentacji chwalili się, że wchodząca w skład Iveco Group firma FPT Industrial uzyskała wysoką sprawność produkowanych przez siebie baterii trakcyjnych. I tak przy bazowej 1-modułowego akumulatora efektywność sięga 95%, czyli przy 37 kWh brutto do realnego wykorzystania jest aż 35 kWh netto.

Do tego już wyprodukowany i oddany klientowi pojazd będzie mógł być na życzenie doposażony w kolejny taki sam moduł, chociaż prowadzący prezentację nie chciał odpowiedzieć ile by kosztowała taka przyjemność a to prawdopodobnie oznacza, że będzie ekstremalnie drogo 😉

Deklaracje odnośnie zasięgów według procedury testowej WLTP są oczywiście różne w zależności od zastosowanej baterii, ale – według deklaracji Iveco – maksymalnie można przejechać do 400 kilometrów, lecz dotyczy to jazdy w mieście vanem z DMC 4,25 tony i 3-modułową baterią o pojemności 111 kWh.

Przykładowo furgon 35S z rozstawem osi 3520 mm i akumulatorem 37 kWh może mieć do 120 kilometrów zasięgu, natomiast dla wersji z baterią 74 kWh to już 235 kilometrów, ale dla tej kompletacji tonażowej nie przewidziano już 3-modułowego zestawu akumulatora 111 kWh.

Podziel się: