MAN TGE 4×4 i eTGE – testy na torze off-road i wyścigi na 1/4 mili

MAN TGE 4×4 i eTGE – testy na torze off-road i wyścigi na 1/4 mili
MAN TGE 4×4 występuje m.in. z nadwoziem furgon czy kombi z DMC 3000 kg, 3500 kg oraz 4000 kg.

Działający całkowicie automatycznie napęd bazujący na wielkopłytkowym sprzęgle Haldex V generacji potrafi przekazywać nawet do 100% momentu obrotowego na jedno pojedyncze koło z przedniej czy tylnej osi.

Co istotne, nie potrzeba żadnych dodatkowych szkoleń dla kierowców, aby mogli wykorzystać w pełni potencjał takiego rozwiązania.

Porównując masy własne wersje 4×4 są cięższa od przednionapędowych wariantów MAN-a TGE o około 123-126 kg w zależności od konfiguracji nadwozia czy wersji silnikowej.

Zobacz też: Test: MAN TGE 3.140 – napęd 4×4 i otwarta skrzynia (wideo, zdjęcia)

Układ Haldex V generacji potrafi automatycznie reagować w 0,084 sekundy przekazując moment obrotowy pomiędzy kołami przedniej i tylnej osi.

Kolejnym mocnym argumentem jest w zasadzie porównywalne z napędem FWD zużycie paliwa oraz identyczny prześwit oraz możliwości ładunkowe.

Oczywiście, jeżeli ktoś potrzebowałby jednak czegoś więcej, to klienci mogą dodatkowo doposażyć MAN-a TGE 4×4 w opcjonalną blokadę tylnego dyferencjału uruchamianą przyciskiem na desce rozdzielczej.

Przyda się, kiedy dojdzie do tzw. wykrzyżu, czyli jedno z kół zawiśnie w powietrzu czy będzie po prostu mieć minimalną przyczepność z podłożem.

Zobacz też: VW Crafter ze stałym napędem 4×4 Oberaigner – cena 9500 € netto

Napęd 4×4 dostępny jest także dla rozstawów osi 4490 mm, jak na zdjęciu.

Aby jeszcze bardziej zwiększyć zdolności pokonywania lekkiego terenu można zamówić – poza blokadą tylnego mechanizmu różnicowego – zestaw zwiększający o 31 mm prześwit poprzeczny od niemieckiej firmy SEIKEL.

Do tak zmodyfikowanego zawieszenia dobrać też warto terenowe opony, które dodać mogą kolejne 20 mm prześwitu.

Dla najbardziej wymagających pozostał już tylko MAN TGE z permanentnym napędem na obie osie od firmy Oberaigner, która oferuje identyczną konwersję dla bliźniaczego Volkswagena Craftera.

Jednak tak przebudowane przez specjalistów z Oberaignera pojazdy dostępne są wyłącznie ze 177-konnym wariantem silnika oraz z DMC 5 lub 5,5 tony, a więc i „bliźniakami” na tylnej osi.

Podziel się: