Reklama

Mercedes eSprinter 2023 – 3 pojemności baterii i do 500 km zasięgu

Mercedes eSprinter 2023 – 3 pojemności baterii i do 500 km zasięgu

Mercedes-Benz podał dzisiaj oficjalne szczegóły dotyczące nowej wersji elektrycznego eSprintera, który pojawić się ma pod koniec 2023 roku.

Na początek muszę przypomnieć, że dotychczasowa wersja eSprintera rozpoczęła się 12 grudnia 2019 roku w zakładach w Düsseldorfie.

Elektryczny dostawczak wytwarzany był wyłącznie z jednym nadwoziem furgon o pojemności ładowni 10,5 m3 i silnikiem o mocy 116 KM. Przekazywany na przednie koła moment obrotowy pochodził z litowo-jonowych baterii – dostępne były zestawy z trzema (35 kWh) lub czterema modułami baterii trakcyjnych (47 kWh).

Reklama

Teraz niemiecka marka przedstawiła szczegóły w zasadzie nowego elektrycznego eSprintera, chociaż z zewnątrz, jak i wewnątrz auto prezentuje się niemal identycznie.

eSprinter 2023: baterie o pojemności 56 kWh, 81 kWh i 113 kWh

Widoczny na zdjęciu eSprinter to wersja 4,25 tony DMC, która może pomieścić zestaw baterii LiFePO4 o pojemności 113 kWh.

Na początek garść informacji o litowo-żelazowo-fosforanowy bateriach trakcyjnych dostępnych w 3 wielkościach: 56 kWh, 81 kWh oraz 113 kWh (pytanie tylko czy to wartości „netto” czy „brutto”?).

Zatem akumulatory nie zawierają kobaltu i niklu, a o pracę w optymalnych warunkach dba aktywny system zarządzania temperaturą.

Ładowarka pokładowa (on-board charger) pozwala przyjąć 11 kW prądu zmiennego (AC) a z kolei maksymalna moc ładowania prądem stałym (DC) dochodzić ma do 115 kW.

Nowy silnik synchroniczny z magnesami trwałymi (PSM) i ważyć ma około 130 kilogramów. I zamontowany jest na tylnej osi.

Według producenta ładowanie od 10 do 80 procent trwać powinno około 28 minut dla wersji 56 kWh oraz około 42 minut w przypadku akumulatora 113 kWh.

Nowy elektryczny silnik dostępny jest w dwóch wariantach mocy: 100 kW/136 KM oraz 150 kW/204 KM.

W obu przypadkach maksymalny moment obrotowy dochodzić ma chwilowo do 400 Nm i przekazywany jest na koła tylnej osi.

Mercedes-Benz podaje, że przedłużony furgon z podwyższonym dachem i DMC na poziomie 4,25 tony oraz największą baterią 113 kWh powinien przejechać do 400 kilometrów w cyklu WLTP i do 500 kilometrów w mieście.

Różne wersje nadwoziowe, w tym podwozia do zabudowy

Chłodnia na bazie elektryka? Czemu nie! Nowe wcielenie Mercedesa eSprintera będzie dostępne także jako podwozie pod zabudowę.

W Europie II wcielenie eSprintera pojawić się ma pod koniec 2023 roku i będzie to furgon a następnie w ofercie pojawią się też podwozia pod zabudowę a także minibusy.

Producent wspomina też o dwóch rozstawach osi i zarazem dwóch długościach furgonów.

Najprawdopodobniej największy zestaw akumulatorów LiFePO4 o pojemności 113 kW dostępny będzie wyłącznie w wersji DMC 4,25 tony, a mniejsze dostępne będą z 3,5-tonowym wariantem wagowym.

W eSprinterze 2023 możliwe będzie holowanie przyczepy.

W przypadku dotychczasowych eSprinterów producent nie przewidywał możliwości holowania przyczepy, natomiast najnowsza wersja będzie mogła mieć na haku już 2-tonowy uciąg.

Niestety, ludzie z Mercedesa nie pochwalili się jaki zasięg pozostanie, kiedy podepniemy pod elektrycznego Sprintera taką 2-tonową przyczepę. Bo w przypadku konkurencyjnego Iveco eDaily z początkowego deklarowanego zasięgu pozostawać ma po podpięciu przyczepy tylko 40%… Tylko, że w przypadku Iveco eDaily mamy tam aż 3,5 tony uciągu 🙂

MBUX w standardzie i inteligentna nawigacja

Wewnątrz nowy eSprinter nie różni się zbytnio od dotychczas oferowanej wersji.

Najnowsza wersja eSprintera otrzymać ma system infotainment MBUX (Mercedes-Benz User Experience) z dużym centralnym wyświetlaczem na desce rozdzielczej.

Do tego nawigacja pokładowa pokazywać ma aktualny zasięg w czasie rzeczywistym w zależności od sytuacji na drodze czy topografii terenu.

Pod względem wyglądu kabina eSprintera 2023 wygląda identycznie, jak w obecnie oferowanym modelu, z jednym zastrzeżeniem. Pojawiła się nieco zmieniona kierownica, a dokładniej nowe jest dolne podwójne ramię.

Źródło zdjęć: Mercedes-Benz

Podziel się: