Reklama

Test: Mercedes eVito Tourer – elektryczny minibus (wideo, zdjęcia)

Test: Mercedes eVito Tourer – elektryczny minibus (wideo, zdjęcia)

Niestety, w przypadku minusowych temperatur nie miałem okazji sprawdzić działania „klimy”. A skoro już mowa o kwestiach temperatury… Przy około -4 ℃, a tym bardziej -10 ℃ trzeba sporo poczekać, aż w całym wnętrzu będzie ciepło.

Żeby nagrzać całe wnętrze eVito potrzeba sporo czasu i energii, a to z kolei znacznie ogranicza zasięg akumulatorów. Lewe i środkowe siedzenia są wyposażone w mocowania fotelików dziecięcych ISOFIX.

W najlepszej sytuacji będzie kierowca, bo fabrycznie tylko jego siedzisko jest ogrzewane. Tym bardziej to zastanawiające, bo w minibusie za prawie 500 000 złotych trzeba dopłacać za podgrzewanie fotela pasażera – ekstra 710 zł netto/873 brutto!

Reklama

Pod względem przestrzeni pasażerskiej nie można zbytnio narzekać. Jak już wspomniałem, zamontowane pod podłogą zestawy akumulatorów nie ograniczają miejsca dla pasażerów.

Seryjnie składane siedzenie zewnętrzne w drugim rzędzie ułatwia przejście na tył pojazdu, ale nie wyposażono je w mocowanie ISOFIX, podobnie jak fotel bezpośrednio za nim.

Dzięki zamontowanym w podłodze szynom (kolejna płatna opcja) można dopasować ustawienia foteli, chociaż np. całkowite ich wymontowanie wymaga użycia sporej siły.

Dwie torby mieszczące kable do ładowania ograniczają wykorzystanie przestrzeni bagażowej eVito Tourera.

I jeszcze jedna uwaga: jeżeli rozstawimy komfortowo dla pasażerów w dwóch tylnych rzędach siedzenia, to na ich bagaże nie pozostanie już zbyt dużo przestrzeni. Tym bardziej, że w testowym pojeździe dwie torby z przewodami do ładowania dodatkowo zabierały przestrzeń.

O jeszcze jedna uwaga: o ile wszystkie szyby w elektrycznym eVito Tourerze są atermiczne, to za ich przyciemnienie w tylnej części pojazdu (licząc od od słupka B do tyłu) trzeba dopłacić 1 437 zł netto/1 768 brutto.

A skoro już mowa o typowo użytkowych kwestiach, to eVito Tourer posiada DMC na poziomie 3500 kg, dotychczas zarezerwowanym dla większego Sprintera. Oczywiście to „zasługa” ciężkiego zestawu akumulatorów, przez co masa własna prezentowanego egzemplarza to 2736 kg i czuć ten ciężar podczas jazdy!

Warto też mieć na uwadze, że w eVito Tourer nie przewidziano montażu haka holowniczego, bo… w ogóle nie przewidziano możliwości holowania przyczepy!

Elektryczny silnik o mocy 204 KM i bateria o pojemności użytkowej 90 kWh

Elektryczna jednostka napędowa o mocy 204 KM generuje do 362 Nm. To ten sam zestaw napędowy, co w luksusowym Mercedesie EQV.

Jak już wspomniałem elektryczny furgon eVito z homologacją ciężarową N1 oferowany jest ze słabszym silnikiem 85 kW/116 KM i baterią 35 kWh, natomiast pasażerski eVito Tourer dysponuje mocniejszym zespołem napędowym 150 kW/204 KM oraz akumulatorami o pojemności użytkowej 90 kWh.

Tak dobrany zestaw pozwala na uzyskanie dobrych osiągów oraz niezłych zasięgów nawet przy ostrych mrozach.

W przypadku jazd testowych temperatura spadała do nawet -10 stopni Celsjusza, a więc spora część energii zgromadzona w baterii była tracona na ogrzanie sporego wnętrza eVito Tourera, który korzysta z pompy ciepła oraz elektrycznego dogrzewacza. Pokryte śniegiem miejskie ulice ograniczały realny zasięg do około 270-280 kilometrów, co daje średnie zużycie prądu na poziomie 35 kWh.

Podziel się: