Reklama

Test: Mercedes eVito Tourer – elektryczny minibus (wideo, zdjęcia)

Test: Mercedes eVito Tourer – elektryczny minibus (wideo, zdjęcia)

Podobny wynik udało mi się osiągnąć jadąc drogą ekspresową na tempomacie ustawionym na 100 km/h – w takich zimowych warunkach z ogrzewanym non stop siedziskiem pasażera zapotrzebowanie na prąd również oscylowało w granicach 35 kWh.

W tym momencie warto zaznaczyć, że wskaźnik deklarowanego zasięgu prezentowany na komputerze pokładowym działał bardzo precyzyjnie i nie było sytuacji znanej mi ze wcześniejszego testu Opla Vivaro-e, gdzie dane te zmieniały się zbyt często wprowadzając małą konsternację u kierowcy.

Reklama

Zobacz też: Test: Opel Vivaro-e – poza zasięgiem (wideo, zdjęcia)

Na wyposażeniu fabrycznym klienci znajdą tylko 5-metrowy kabel Typ 2 (3x20A) pozwalający korzystać z 11-kilowatowych ładowarek.

Co ciekawe, w oficjalnych materiałach Mercedes-Benz znaleźć można informację o zasięgu do 359 kilometrów, jednak trzeba pamiętać, że na zasięg elektryka w zdecydowanej mierze wpływ ma nie tylko styl jazdy kierowcy czy obciążenie auta, ale też temperatura zewnętrzna.

Chodzi o to, że sporo energii wykorzystywane jest do ogrzania wnętrza pojazdu, ale też i samej baterii. Dlatego bardzo możliwe, że przy plusowych temperaturach rzędu +15 stopni Celsjusza realny zasięg byłby bardzo bliski deklarowanym przez Mercedesa wartościom.

Fabrycznie Mercedes eVito Tourer ma możliwość ładowania prądem przemiennym AC 11 kW, co oznacza, że uzupełnienie od 0 do 100% baterii potrwałoby około 10 godzin (pojemność akumulatorów „brutto” to 100 kW).

W przypadku ładowarek o mocy z prądem stałym DC elektryczny minibus dopuszcza moc 50 kW – wtedy uzupełnienie baterii od 10 do 80% potrwałoby około 80 minut.

W przypadku opcjonalnego kabla umożliwiającego podpięcie do gniazdka elektrycznej sieci w domu, czas ładowania „pustej baterii do 100% trwałby… jakieś 45 godzin non stop.

Kończąc wątek zestawu akumulatorów skrywanych pod podłogą: gwarancja na baterie wynosi do 8 lat lub do osiągnięcia 160 000 kilometrów przebiegu, ale też gdy pojemność akumulatora wysokiego napięcia spadnie poniżej 180 Ah.

Trzy tryby jazdy i pięć programów działania systemu rekuperacji

Łopatką „+” po prawej stronie zmniejszamy moc działania systemu rekuperacji. Łopatką „-” po drugiej stronie” zwiększamy uzyskiwane opóźnienia.

Kierowca może skorzystać w trakcie jazdy z trzech trybów jazdy obsługiwanych przyciskiem na desce rozdzielczej.

Pełną moc i moment obrotowy oraz maksymalną wydajność układu ogrzewania będziemy mieć w trybie Comfort (C).

Jeżeli jednak zależy nam na zmaksymalizowaniu zasięgu wypada skorzystać z programu Economy (E) lub Economy Plus (E+), ale kosztem ograniczenia osiągów oraz skuteczności działania ogrzewania czy klimatyzacji.

Do tego, aby najlepiej wykorzystać układ rekuperacji inżynierowie Mercedesa zastosowali 5-stopniowy zakres jego regulacji. Najmocniej działający i niemal zastępujący hamulce w normalnej jeździe tryb „D– –” można przełączyć przy użyciu prawej łopatki przy kierownicy na „D–”. Dalej mamy „D”, „D+” oraz „D Auto” – ten ostatni wyręcza kierowcę samemu dobierając stopień rekuperacji.

Dlaczego to takie ciekawe i istotne? Bo podczas hamowania z tarcz i okładzin hamulcowych w powietrze uwalniane są szkodliwe pyły PM10 i PM2,5. A więc wykorzystując rozbudowany układ rekuperacji nie tylko odzyskujemy energię kinetyczną wydłużając zasięg pojazdu, ale również oszczędzamy układ hamulcowy oraz dbamy o środowisko.

Mercedes-Benz eVito Tourer – cennik i wyposażenie

Według konfiguratora Mercedes-Benz Vans cennik bazowej wersji eVito Tourer zaczyna się od 249 300 zł netto/306 639 brutto.

Podziel się: