Podczas Mercedes-Benz Sprinter Safety Workshop niemiecka marka zaprezentowała w praktyce, jak działają aktywne systemy bezpieczeństwa.
Wizyta na torze testowym Mercedesa w Stuttgarcie była okazją do sprawdzenia, jak najnowocześniejsze elektroniczne systemy asystujące wpływają na poprawę bezpieczeństwa.
Zbudowany tuż przy fabryce obiekt wyposażony jest m.in. zestaw ułożonych w rząd wielkich dmuchaw, które wytwarzają znaczny pęd powietrza. I właśnie w ten sposób testowany jest układ Crosswind Assist, czyli asystent bocznego wiatru pomagający utrzymać pojazd na właściwym torze jazdy.
Crosswind Assist jest aktywny powyżej 80 km/h i – co istotne – jest montowany fabrycznie w każdym Sprinterze III generacji.
Zobacz też: Test z Czytelnikiem: Mercedes Sprinter 314 CDI (wideo, zdjęcia)
Parkowanie z kamerą 360°- lusterka stały się zbędne!
W przypadku poruszania się po wąskich uliczkach w centrum miasta, ale też i podczas załadunku na magazynie nieoceniona jest kamera cofania. Coraz częściej producenci lekkich samochodów użytkowych oferują pakiet aż 4 kamer.
I taki właśnie zestaw można również znaleźć na liście wyposażenia opcjonalnego nowego Sprintera.
Dzięki panoramicznemu obrazowi (kamera z przodu, z tyłu i po obu bokach) wyświetlanemu na wyświetlaczu systemu multimedialnego kierowca w zasadzie nie musi używać tylnych lusterek, aby wjechać tyłem w trudno dostępne miejsca.
W trakcie warsztatów Mercedes-Benz Sprinter Safety Workshop, jednym z zadań był wjazd i wyjazd z przygotowanego tunelu wąsko ustawionych pachołków.
W czym trudność? Zewnętrzne lusterka Sprintera zostały całkowicie zasłonięte, a kierowca po prostu musiał bazować na widoku z kamer oferujących widok 360° dookoła pojazdu.
Co ważne i zarazem bardzo pomocne, kierowca może wybierać spośród kilku opcji wyświetlanego widoku.
Jeżeli np. musi maksymalnie dojechać przednim zderzakiem do ściany magazynu, może wybrać widok z przedniej kamery, a przy cofaniu wybrać obraz z tylnej oraz dwóch umieszczonych pod zewnętrznymi lusterkami kamer.
Co ważne, do prędkości 10 km/h system ten ostrzega wizualnie i dźwiękowo przed przeszkodami przed i za pojazdem, pomagając tym bardziej rozkojarzonym kierowcom.
Aktywny asystent odległości DISTRONIC
Po raz pierwszy w III generacji Mercedesa Sprintera zastosowano układ Active Distance Assist DISTRONIC.
W dużym skrócie działa on jak aktywny tempomat. Jeżeli kierowca ustawi konkretną prędkość z jaką chce podróżować, system będzie automatycznie hamować przed jadącymi wolniej pojazdami.
Zobacz też: Peugeot Boxer 2019 – silnik 2.2 BlueHDi oraz nowi asystenci
Jeżeli poprzedzające auto zacznie zwalniać, układ wykorzystując do 50% siły hamowania, spowolni naszego Sprintera.
W momencie, kiedy system wykryje niebezpieczeństwo i pomimo ostrzeżeń dźwiękowych i wizualnych, kierowca nie zareaguje, kolejny układ, czyli Active Brake Assist wyhamuje dostawczego Mercedesa nawet do całkowitego zatrzymania pojazdu.
Oczywiście zastosowanie takiego aktywnego asystenta odległości przyda się nie tylko na drogach szybkiego ruchu. Dlaczego? Bo aktywny asystent odległości DISTRONIC działa już powyżej 20 km/h. A przecież o lekką stłuczkę nietrudno i przy bramkach na autostradzie, i w miejskich korkach!
Elektroniczni asystenci ostrzegą przed nadjeżdżającym autem czy rowerem
W przypadku pojazdów użytkowych sporym problemem jest ograniczona widoczność do tyłu.
Dlatego, aby ograniczyć ryzyko kolizji podczas wyjeżdżania tyłem z bramy czy parkingu z przejeżdżającym pojazdem, Mercedes oferuje w Sprinterze system Rear Cross Traffic Alert.
Zobacz też: Przeładowanie busa do 3500 kg – jakie mogą być konsekwencje?
Ostrzega on za pomocą wizualnych i dźwiękowych sygnałów kierowcę, iż do naszego auta zbliża się inny samochód.
Jeżeli Sprinter będzie wyposażony dodatkowo w asystenta martwego pola (Blind Spot Assist), nastąpi też automatyczne hamowanie.
Kolejny z wielu elektronicznych asystentów zwiększających bezpieczeństwo kierowcy to system ostrzygający o niebezpieczeństwie podczas opuszczania pojazdu.
To także część systemu Blind Spot Assist, która działa do 3 minut po wyłączeniu zapłonu auta. Migające trójkątne sygnalizatory w lusterkach zewnętrznych ostrzegą próbującego wysiąść z kabiny kierowcę lub pasażera o nadjeżdżającym z tyłu aucie czy rowerze.
Źródło zdjęć: Mercedes-Benz