Rządowy pakiet pomocowy dla przewoźników z licencją – a co z busami? Polska Unia Transportu napisała do premiera Morawieckiego w tej sprawie oficjalny list.
Od 6 maja polscy przedsiębiorcy, w tym firmy transportowe mogą składać wnioski do Agencji Rozwoju Przemysłu S.A. w sprawie leasingu operacyjnego z 12-miesięczną karencją w spłacie oraz pożyczki obrotowe.
Zobacz też: Wysadzili przed granicą z busów pasażerów, bo nie chcieli kwarantanny
ARP S.A. przeznaczyć ma 1,7 miliarda złotych na działania służące przeciwdziałaniu skutkom epidemii spowodowanej rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 m.in. na pomoc dla branży transportowej.
Krwiobieg obrotu towarów w Europie funkcjonuje w znacznym stopniu w oparciu o polską branżę transportową. Szczególnie silną pozycję ma tu drogowy transport towarowy z ogólnym udziałem w UE przekraczającym 16%, a w przypadku transportu międzynarodowego – aż 25%. – mówiła Jadwiga Emilewicz, wicepremier i minister rozwoju.
Chcemy, aby w nowych warunkach, które wymuszą przedefiniowanie łańcuchów wartości i dostaw, nasza rodzima branża zachowała swoją konkurencyjność i była gotowa do odpowiedzi na nowe wyzwania. Aby tak się stało, w tarczy antykryzysowej przewidzieliśmy rozwiązania przeznaczone specjalnie dla tego sektora – dodała wicepremier Emilewicz.
Środki są, ale nie dla tzw. lekkiego transportu…
Niestety, o wnioski ze środków pomocowych, w tym leasing operacyjny z nawet 12-miesięczną karencją w spłacie do kwoty 5 milionów złoty netto z okresem finansowania do 6 lat mogą ubiegać się przewoźnicy posiadający licencję transportową.
Wyłącznie przewoźnicy z licencją mogą też ubiegać się np. o pożyczkę obrotową finansującą wypłatę wynagrodzeń w sektorze MŚP (red. małych i średnich przedsiębiorstw).
Oznacza to, że rządowa pomoc przygotowana w ramach tarczy antykryzysowej, całkowicie pominęła transport krajowy i międzynarodowy rzeczy pojazdami do 3,5 tony i międzynarodowy transport osób 9-osobowymi (z kierowcą).
W tej sprawie nierównego traktowania przewoźników zajęła stanowisko Polska Unia Transportu.
Zobacz też: Busy z DMC do 4250 kg na prawo jazdy kategorii B od maja 2021 roku
Zrzeszająca około 600 podmiotów ogólnopolska organizacja wystosowała oficjalny list do premiera Mateusza Morawieckiego oraz wicepremier Jadwigi Emilewicz a także ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka w tej sprawie.
W piśmie Polskiej Unii Transportu wyczytać można na przykład, że niezrozumiałym jest dyskryminowanie firm transportowych świadczących usługi pojazdami o DMC do ,35 tony i przewożącymi do 9 osób wraz z kierowcą, a to przecież one dostarczają przesyłki bezpośrednio z magazynów do sklepów czy pasażerów do ich miejsc pracy.
Mam nadzieję, że to zwykłe przeoczenie i nastąpi zmiana wymagań, aby także firmy świadczące przewozy towarów busami do 3,5 tony czy pasażerów do 9 osób także mogły skorzystać z tego wsparcia – wyjaśnia Leszek Luda, prezes Polskiej Unii Transportu.