Reklama

eVAN: do 70 000 zł dla firm na zakup elektrycznego dostawczaka

eVAN: do 70 000 zł dla firm na zakup elektrycznego dostawczaka

Od 26 czerwca 2020 roku rusza program eVAN – do 70 000 zł dla firm na zakup elektrycznego dostawczaka z DMC do 3,5 tony i paką o pojemności minimum 2 m3.

Ministerstwo Klimatu oraz Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej poinformowały, że od piątku 26 czerwca wystartują trzy programy mające wesprzeć elektromobilność w Polsce łączną kwotą niemal 150 milionów złotych dla osób fizycznych i przedsiębiorstw.

Zobacz też: Fiat E-Ducato zadebiutuje w 2020 roku – DMC 3500 kg i 4250 kg

Na polskim rynku wytyczne programu eVAN spełnia m.in. Renault Kangoo Z.E., które ma pojemność ładowni od 3 do 3,5 m3.

Jednym z tych programów jest „eVAN – dofinansowanie zakupu elektrycznego samochodu dostawczego (N1)”.

Dofinansowanie to skierowane jest do firm chcących zakupić lub wziąć w leasing nowy pojazd elektryczny z homologacją N1 wykorzystujący do napędu wyłącznie energię elektryczną “akumulowaną przez podłączenie do zewnętrznego źródła zasilania”.

Dofinansowanie z NFOŚiGW wynieść ma do 30% kosztów kwalifikowanych, ale nie więcej niż 70 000 zł na zakup/leasing pojazdów elektrycznych.

W powyższą dotację nie może być wliczany koszt nabycia punktu ładowania – w tym przypadku polskie firmy mogą liczyć na dopłatę do 50% kosztów kwalifikowanych, lecz nie więcej niż 5 000 zł na nabycie punktu ładowania o mocy do 22kW.

Przygotowane wnioski o dofinansowanie w formie dotacji należy składać w wersji elektronicznej przez Generator Wniosków o Dofinansowanie („GWD”) dostępny pod adresem http://gwd.nfosigw.gov.pl.

Oznacza to, że program eVan skierowany jest wyłącznie dla w 100% elektrycznych samochodów dostawczych do 3,5 tony DMC, którego kubatura przestrzeni ładunkowej nie może być mniejsza niż 2 m3.

Nie wspomina się w opisie tego programu ani o hybrydach typu plug-in, ani o tzw. miękkich hybrydach.

Zobacz też: Busy z DMC do 4250 kg na prawo jazdy kategorii B od maja 2021 roku

Z kategorii dużych pojazdów dostawczych aktualnie polscy klienci zamówić mogą m.in. Volkswagena e-Craftera, MAN-a eTGE, czy Renaul Master Z.E. Możliwe też, że jeszcze w 2020 roku pojawi się Fiat E-Ducato z zasięgiem do 330 kilometrów (według cyklu NEDC).

Co prawda urzędnicy Ministerstwa Infrastruktury pracują nad ustawą zwiększającą dopuszczalną masę całkowitą busów z 3500 kg na 4250 kg DMC (dla pojazdów zasilanych napędem alternatywnym), jednak nowe przepisy mają wejść dopiero od maja 2021 roku.

Tymczasem podpisywanie umów w ramach dofinansowania eVAN odbywać się musi w 2020 roku, chociaż środki wydatkowane mogą być do 2023 roku.

Wnioski o dofinansowanie w formie dotacji w ramach programu eVAN będzie można składać od 26 czerwca do 31 lipca 2020 roku, chyba, że wcześniej środki zostaną wyczerpane (w takim wypadku na stronie internetowej NFOŚiGW zostanie umieszczona informacja o braku możliwości składania wniosków).

Na stronie internetowej NFOŚiGW dowiedzieć się też można, że przesłane przez przedsiębiorców wnioski poddawane będą ocenie na bieżąco, a te które wpłyną po terminie zostaną odrzucone.

Zobacz też: MAN eTGE – pierwsza jazda elektrycznym furgonem z Wrześni

Ponadto warto wiedzieć, że można ubiegać się o dofinansowanie tylko fabrycznie nowych elektrycznych dostawczaków, które nie były przed zakupem tudzież leasingiem zarejestrowane.

Szczegółowy opis programu można znaleźć klikając w linki poniżej:

Program priorytetowy – eVAN

 Regulamin naboru wnioskow – eVAN

 Lista wymaganych zalacznikow do wniosku o dofinansowanie – eVAN

 Wytyczne w zakresie kosztow kwalifikowanych

Źródło zdjęć: dostawczakiem.pl, Renault, Fiat

Komentarze