Reklama

Strefa Czystego Transportu w Krakowie. Kup karawan lub food trucka

Strefa Czystego Transportu w Krakowie. Kup karawan lub food trucka

Od 1 lipca 2024 roku będzie obowiązywać w Krakowie Strefa Czystego Transportu. Twój furgon nie spełnia norm? Kup karawan lub food trucka.

Już niedługo taki widok może stać się rzadkością w Krakowie. Czy zatem dojdzie do tego, ze przewóz towarów odbywać się będzie np. karawanem? Pokusa jest niemała…

W środę 23 listopada miejscy radni przyjęli uchwałę o utworzeniu na terenie całego Krakowa Strefy Czystego Transportu.

Nowe zarządzenie wejść ma w życie od 1 lipca 2024 roku. Według ustanowionych przepisów ściśle określone grupy starszych pojazdów nie będą mogły wjechać do miasta, a konkretnie poza znak drogowy D-54 wyznaczający początek strefy czystego transportu.

Reklama

I nie będzie żadnej możliwości – jak rozwiązano to np. w Londynie – na wjazd starszych benzyniaków czy diesli po uiszczeniu odpowiedniej opłaty, chociaż taką możliwość daje “Ustawa z dnia 11 stycznia 2018 roku o elektromobilności i paliwach alternatywnych”.

Według założeń ustawodawców w ten sposób “promowane” mają być pojazdy elektryczne, zasilane wodorem oraz napędzane gazem ziemnym w postaci sprężonym (CNG) lub ciekłym (LNG).

W ramach walki o czyste powietrze radni Krakowa większością głosów (za było 24 radnych, przeciw 13, wstrzymało się od głosu 2 a 1 nie wziął udziału w głosowaniu) postanowili, że od 1 lipca 2024 roku niemal każdy samochód osobowy, dostawczy, ciężarowy czy autobus będzie musiał spełniać minimalne wymagania odnośnie normy emisji spalin lub będzie wyprodukowany w 1992 roku w górę.

Strefa Czystego Transportu w Krakowie: emisja spalin lub rocznik

Uchwała przewiduje dwuetapowe wdrażanie coraz bardziej restrykcyjnych zasad odnośnie możliwości wjazdu do stolicy województwa małopolskiego.

Skupmy się jednak wyłącznie na tym I etapie wprowadzania SCT oraz na samochodach osobowych i ciężarowych do 3,5 tony (kolokwialnie to auta dostawcze, ale takie sformułowanie nie występuje chociażby w ustawie “Prawo o ruchu drogowym”).

Otóż I etap krakowskiej strefy czystego transportu zacznie obowiązywać od 1 lipca 2024 roku do 30 czerwca 2026 roku.

W tym okresie dopuszczone do wjazdu na teren SCT będą samochody zarejestrowane przed 1 stycznia 2023 roku, które spełniają poniższe warunki:

z silnikami benzynowymi (w tym te z instalacją LPG):

  • osobowe muszą spełniać normę Euro 1 lub zostały wyprodukowane w 1992 roku (albo później),
  • dostawcze do 3,5 tony DMC muszą spełniać normę Euro 1 lub zostały wyprodukowane w 1994 roku (albo później),

z silnikami Diesla:

  • osobowe muszą spełniać normę Euro 2 lub zostały wyprodukowane w 1996 roku (albo później),
  • dostawcze do 3,5 tony DMC muszą spełniać normę Euro 2 lub zostały wyprodukowane w 1997 roku (albo później).

Idźmy dalej! Trzeba wiedzieć, że samochody zarejestrowane już po 1 stycznia 2023 roku wjadą do krakowskiej SCT, jeżeli spełnią jeszcze bardziej restrykcyjne warunki:

z silnikami benzynowymi (w tym te z instalacją LPG):

  • osobowe muszą spełniać normę Euro 3 lub zostały wyprodukowane w 2000 roku (albo później),
  • dostawcze do 3,5 tony DMC muszą spełniać normę Euro 3 lub lub zostały wyprodukowane w 2000 roku (albo później),

z silnikami Diesla:

  • osobowe muszą spełniać normę Euro 5 lub zostały wyprodukowane w 2010 roku (albo później),
  • dostawcze do 3,5 tony DMC muszą spełniać normę Euro 5 lub zostały wyprodukowane w 2010 roku (albo później).

Wyjątki od reguły: do strefy wjadą służby, karetki i VIP-y

Zakaz wjazdu do Krakowa od 1 lipca 2024 roku bez względu na wiek pojazdu czy normę emisji spalin według klasyfikacji Euro nie dotyczy chociażby pojazdów policji, opieki zdrowotnej, wojska, Inspekcji Transportu Drogowego, Służby Ochrony Państwa, Krajowej Administracji Skarbowej czy aut używanych we flocie obsługującej Kancelarię Prezesa Rady Ministrów.

Dalsza część artykułu na kolejnej stronie

Podziel się:
3

Odpowiedzi

Napisz tu swoją opinię

  1. Rick Sanchez

    Jaka to będzie piękna katastrofa logistyczna. A jak smogiem śmierdziało w całym Krakowie, tak będzie dalej śmierdzieć. No i ten uroczy wyjątek dla osób, które skończyły 70 lat. Bo one takie biedne, za to z żelazną konsekwencją chadzające do urn wyborczych, żeby wybierać kolejnych machlojskich.

  2. dostawczakiem.pl

    Fakt, może być problem z problem z utrzymaniem łańcucha dostaw, ale też i przyjąć za pewnik trzeba, że zdrożeją przez SCT wszelakie, nawet podstawowe produkty.

    A problem tak, jak zasygnalizowałem w artykule, nie dotyczy tylko Krakowa a całej Polski przecież. Niebawem powstaną przecież kolejne strefy, także w mniejszych miasteczkach a może i wsiach.

  3. Jan

    Betonują Kraków deweloperzy za przyzwoleniem władz, wycinają drzewa pod budowę blokowisk. Czym Kraków ma oddychać? Brak zieleni itp. ale SCT chcą wprowadzić,pod publikę. Durnie….Niech dadzą ludziom równowartość aby mogli kupić podobnie pojazdy w benzynie (która wcale nie kopci?). Stare ale benzyna, olej się wylewa z silnika bo stary, ale benzyna…a elektryczne? Tu dopiero chemikalia się ulatniają przy produkcji i utylizacji. Durnota jedna. Przekupne urzedasy z Majcherem na czele…Tfu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

trzy × 4 =