Znana z afery „Dieselgate” wysokoprężna jednostka EA189 znowu dała o sobie znać! Volkswagen T5 z wadliwym silnikiem 2.0 BiTDI – przyczyną EGR.
Jak donosi „Auto Świat”, 4-cylindrowe turbodiesle 2.0 BiTDI z rodziny EA189 o mocy 180 KM mogą mieć problem z zaworem EGR.
Dokładniej chodzi kruszące się aluminium w chłodnicy EGR, które potrafi dostać się do komory spalania powodując ostatecznie zatarcie jednostki napędowej. Jedną z podstawowych objawów jest szybkie znikanie oleju silnikowego.
Zobacz też: Volkswagen T6.1 od jesieni 2019 – nowi asystenci i multimedia
Według ustaleń niemieckich dziennikarzy z „Auto Bild”, na 140 000 wyprodukowanych silników 2.0 BiTDI o mocy 180 KM, sam Volkswagen przyznaje, że zna 11 800 takich przypadków, z czego 6 300 w samych Niemczech.
Już wcześniej w branżowych mediach motoryzacyjnych wspominany był przypadek z Norwegii.
Tam na 166 zamówionych karetek zabudowanych na VW T5 z silnikiem 2.0 BiTDI 180KM aż w 150 egzemplarza zatarł się silnik i skończyło się na wymianie jednostek Diesla na nowe w ramach gwarancji producenta!
Warto przypomnieć, że 180-konna wersja silnika o pojemności 1968 ccm montowana była w latach 2009-2015 nie tylko w osobowych modelach Multivan czy Caravelle, ale też w typowo użytkowych Transporterach.
Podwójnie doładowany silnik oferowany także był w VW Crafterach I generacji oraz w pick-upie Amarok, ale tam moc silnika ograniczona została do 163 KM, jednak problem zatarcia jednostek napędowych dotyczy przede wszystkim 180-konnych konstrukcji 2.0 BiTDI.
Zobacz też: 9 dni czekali na pomoc Volkswagena po awarii Craftera
Zapytałem w oficjalnym mailu, czy polskie przedstawicielstwo Volkswagena zna ten problem i okazuje się, że tak.
– Na polskim rynku, dosłownie kilku klientów zwróciło się do nas z takim problemem. Od początku 2018 roku odnotowaliśmy 3 wnioski dotyczące reklamacji zaworu EGR.
Klienci serwisujący samochody w autoryzowanych serwisach mają możliwość złożenia wniosku o wsparcie kosztów naprawy w ramach dobrej woli producenta. Każdy przypadek rozpatrywany jest indywidualnie – informuje Magda Piekarczyk, kierownik komunikacji marketingowej i PR marki Volkswagen Samochody Użytkowe.
Zobacz też: Facelifting Renault Trafic X82 – z silnikiem 2.0 dCi i przekładnią EDC
Oczywiście trzeba rozsądnie założyć, że nie wszyscy klienci zwrócili się do ASO z tym problemem i nie każdego stać na serwisowanie pojazdu w autoryzowanym warsztacie Volkswagena.
Część z będących w Polsce samochodów stać przecież może w komisie, czekając na nieświadomego ryzyka nowego właściciela.
Tak, jak w przypadku tego srebrnego VW Caravelle ze zdjęcia obok, którego znalazłem w jednym z komisów przy DK nr 73 na trasie Kielce-Tarnów szukając dokumentacji zdjęciowej do tego artykułu.