Idzie wiosna, a wraz z nią rusza sezon na różnego rodzaju prace budowlane. Jest to też czas wzmożonego zainteresowania zabudowami brygadowymi i minibusami, które często są wykorzystywane przez ekipy budowlane. Które auto jest lepsze dla ekipy budowlanej – brygadówka czy minibus?
Ekipy budowlane potrzebują dużo miejsca na różnego rodzaju materiały i narzędzia potrzebne im do pracy. Wybór samochodów użytkowych do 3,5 tony zawęża się, gdy ekipa liczy więcej niż 4-5 osób. Wówczas pierwszym, co przychodzi na myśl, jest minibus, który wygodnie pomieści ekipę i jej narzędzia. Na niektóre przedmioty czy materiały może jednak brakować miejsca. Tutaj pojawia się bardzo popularna wśród ekip budowlanych alternatywa w postaci zabudowy brygadowej, tzw. brygadówki. Rodzi się zatem pytanie, które auto jest lepsze dla ekipy budowlanej? Brygadówka czy minibus?
Cechy samochodu dla ekipy budowlanej
Na początku powiedzmy sobie, jaki powinien być samochód dla ekipy budowlanej. Powinny go cechować:
- Wytrzymałość i niezawodność – samochód powinien być niezawodny i odporny na trudy użytkowania w różnych niesprzyjających warunkach
- Bezpieczeństwo – tego typu pojazd musi zapewnić bezpieczne warunki nie tylko ekipie budowlanej, ale też przewożonemu sprzętowi, a zatem posiadać specjalne mocowania, zabudowaną podłogę i ściany przestrzeni ładunkowej czy podstawowe systemy bezpieczeństwa
- Odporność na korozję i uszkodzenia mechaniczne – z racji na charakter eksploatacji w często niesprzyjających warunkach samochody dla ekipy budowlanej muszą być też dobrze zabezpieczone przed korozją czy różnymi uszkodzeniami mechanicznym
- Przestronność i pakowność – samochody te muszą zapewnić nie tylko wystarczająco dużą ilość miejsca dla podróżującej nimi ekipy, ale także odpowiednio dużą przestrzeń ładunkową i ładowność dla sprzętu i materiałów potrzebnych na plac budowy
- Niskie koszty eksploatacji – przystępna cena zakupu, ekonomiczny układ napędowy i prosta oraz tania w naprawach konstrukcja bez wątpienia są ważnymi cechami auta dla ekipy budowlanej, co pomaga firmie w optymalizacji kosztów. Wyposażenie z zakresu komfortu również nie odgrywa często decydującej roli – ważniejsze są kwestie funkcjonalne
Brygadówka vs minibus – zalety i wady obu rodzajów nadwozi
Powszechnie znana jako brygadówka to nic innego jak furgon z dodatkowym rzędem foteli i ścianą grodziową przeniesioną właśnie za drugi rząd siedzeń. W efekcie kosztem mniejszej paki możemy przewozić nawet 7 osób. Brygadówki powstają najczęściej na bazie dużych furgonów, które nawet po zastosowaniu drugiego rzędu siedzeń oferują wciąż sporą przestrzeń ładunkową. Można ją też często przedłużyć poprzez zastosowanie otwieranego fragmentu przegrody pod siedzeniami drugiego rzędu. Oczywiście zdarzają się też zabudowy brygadowe na bazie średniej wielkości furgonów (np. Mercedes Vito Mixto czy VW Transporter brygadowy).
Dzięki wyraźnemu oddzieleniu przestrzeni ładunkowej od pasażerskiej brygadówki zapewniają lepsze warunki do przewożenia ładunków i wyższy poziom bezpieczeństwa dla przewożonego towaru. Jednocześnie możemy nimi przewozić więcej rzeczy. Z drugiej strony komfort podróżujących jest nieco ograniczony z racji na fakt, iż często – w przypadku wariantów z 4 siedzeniami w drugim rzędzie – siedziska są wąskie i czwórce dorosłych pasażerów może być tam ciasno.
Fiat Ducato Furgon vs Fiat Ducato Furgon Brygadowy – porównanie parametrów
Na bazie Fiata Ducato pokażemy różnice w poszczególnych wymiarach między furgonem a brygadówką:
Dane Techniczne | Ducato Furgon | Ducato Furgon Brygadowy |
Długość zewnętrzna (mm) | od 4963 do 6363 | od 4963 do 5998 |
Wysokość zewnętrzna (mm) | od 2254 do 2779 | od 2254 do 2534 |
Pojemność ładunkowa (m³) | od 8 do 17 | od 5.5 do 10.5 |
Przestrzeń ładunkowa: maksymalna długość (mm) | od 2670 do 4070 | od 1480 do 2515 |
Przestrzeń ładunkowa: maksymalna wysokość (mm) | od 1662 do 2172 | od 1662 do 1932 |
Przestrzeń ładunkowa: szerokość tylnych drzwi (mm) | 1562 | 1562 |
Przestrzeń ładunkowa: wysokość progu załadowczego bez ładunku (mm) | 535 | 535 |
Dopuszczalna masa całkowita (kg) | od 2800 do 3500 | od 3300 do 3500 |
Alternatywą jest właśnie minibus, który pomieści wygodnie do 9 osób, zapewniając im bardziej komfortowe warunki podróżowania i więcej przestrzeni niż brygadówka. Z drugiej strony nie posiada on ściany grodziowej, a sama przestrzeń na narzędzia i materiały jest mniejsza niż w brygadówce.
Mercedes Vito Mixto vs Mercedes Vito Tourer – porównanie brygadówki i minibusa na przykładzie jednego modelu
Aby Wam to lepiej zobrazować, porównamy najważniejsze parametry popularnego średniej wielkości dostawczaka w dwóch wersjach zabudowy. Mowa tu o Mercedesie Vito w zabudowie brygadowej Mixto oraz jako minibus Tourer. Poszczególne parametry obu nadwozi Vito prezentuje poniższa tabela:
Parametry | Vito Mixto | Mercedes Vito Tourer |
Objętość przestrzeni ładunkowej | do 4,1 m3 | do 1,7 m3 |
Ilość miejsc | 6 | 9 |
Ładowność | 572 – 1181 kg | 732 – 1135 kg |
Cena netto | od 176 242 zł | od 187 600 zł |
Długość nadwozia | 5,14 m / 5,47 m | 5,14 m / 5,47 m |
Rozstaw osi | 3200 mm / 3430 mm | 3200 mm / 3430 mm |
Silnik | 2.0 diesel 136 – 237 KM | 2.0 diesel 136 – 237 KM |
Skrzynia biegów | 6-biegowa manualna / 9G-TRONIC | 6-biegowa manualna / 9G-TRONIC |
Napęd | tylny / 4×4 4MATIC | tylny / 4×4 4MATIC |
Wersja elektryczna | – | eVito 204 KM |
Zasięg elektryczny | – | 250 km dla 60 kWh / 370 km dla 90 kWh |
Vito Mixto startuje z pułapu 176 242 zł netto za odmianę długą 114 CDI z 2-litrowym dieslem o mocy 136 KM, napędem na tylną oś i 6-biegową skrzynią manualną. Vito Tourer 114 CDI z 2-litrowym dieslem o mocy 136 KM, w wersji długiej z napędem na tylną oś i 9-stopniową przekładnią automatyczną 9G-Tronic kosztuje od 187 600 zł netto. Vito Tourer występuje także w wersji elektrycznej jako eVito o mocy 204 KM. Z bateriami o pojemności 60 kWh oferuje 250 km zasięgu, a z bateriami 90 kWh 370 km zasięgu.
Podsumowanie
Słowem podsumowania lepszym wyborem dla ekipy budowlanej wydaje się być brygadówka – jest bardziej pakowna, a dzięki wyraźnemu oddzieleniu przestrzeni pasażerskiej od ładunkowej zapewnia większe bezpieczeństwo nie tylko ładunkom, ale także podróżującym. Z drugiej strony, jeśli rzadko przewozimy brudne narzędzia i akcesoria budowlane czy materiały, a samochód służyć ma głównie do transportu osób i ewentualnie ich osobistych rzeczy, wówczas lepszym wyborem będzie minibus zapewniający więcej przestrzeni i wyższy komfort podróżowania. Krótko mówiąc o wyborze konkretnego typu pojazdu jak zawsze zadecydują potrzeby danego przedsiębiorcy.
Artykuł sponsorowany