Niestety, nie miałem okazji sprawdzić jak świecą w nocy, ale to na pewno opcja warta rozważenia, bo LED-y są zazwyczaj długowieczne i dają bardziej naturalny snop światła. A czy oślepiają kierowców osobówek jadących przed nami? Nie wiem, bo jazdy odbywały się w słoneczny dzień, przy temperaturze 30 stopni Celsjusza.
Zobacz też: Używany: Fiat Ducato 3.0 MultiJet 180 – międzynarodówka (zdjęcia)
Kabina kierowcy dalej oferuje tyle samo miejsca, co w poprzednich seriach. Nie jest to najobszerniejsze wnętrze w segmencie dużych pojazdów dostawczych, jednak nowa deska rozdzielcza zdecydowanie odświeżyła wnętrze Fiata Ducato.
Co prawda zauważyłem kilka elementów, które znane są od lat w typoszeregu X290 a nawet X250, w tym dźwignia otwierania klapy silnika czy pokrętła nawiewów i temperatury w wersji z manualną klimatyzacją.
Poza wspomnianymi już mankamentami w postaci ilości miejsca w kabinie, pewnym obciążeniem genetycznym – że pozwolę sobie na takie porównanie – jest przeciętna jakość plastików i ich spasowanie (zapraszam do filmu zamieszczonego powyżej).
Pod względem precyzji montażu i doboru materiałów Dukatowi dalej daleko do VW Craftera/MAN-a TGE, Forda Trasnita. Nawet Renault Master po liftingu w 2019 roku ma lepiej wykończone wnętrze.
Jednak w ramach faceliftingu Fiat Ducato otrzymał też nowe zestawy wskaźników. Klienci zamówić mogą nawet 7-calowy w pełni cyfrowy Digital Cockpit, jednak w testowym egzemplarzu trafiłem na analogowe zegary i 3,5-calowy wyświetlacz TFT pośrodku.
I tutaj czapki z głów – w rozbudowanym menu komputer pokładowy wyświetla nie tylko informacje o ciśnieniu w oponach, czy wartości ładowania, ale – co bardzo istotne – pokazuje także temperaturę oleju silnikowego i jego aktualny poziom!
Warto też wiedzieć, że w ramach modernizacji Dukat może być wyposażony nawet w 10-calowy dotykowy ekran centralny, jednak prezentowany furgon otrzymał system multimedialny Uconnect z 7-calowym wyświetlaczem i możliwością bezprzewodowego (sic!) połączenia smartfona z wyświetlaczem auta z pomocą Apple Car Play i Android Auto.
Muszę przyznać, że ekran dotykowy szybko reagował i oferuje naprawdę niezłą jakość wyświetlanego obrazu z tylnej kamery cofania. A skoro już mowa o jakości obrazu, to chyba jeszcze lepiej i realistyczniej wygląda tzw. cyfrowe lusterko wewnętrzne, które przekazuje obraz z drugiej kamery, tak, jakbyśmy nie mieli ani ściany grodziowej, ani nieprzeszklonych tylnych skrzydeł.
Warianty tonażowe, nadwozia i podwozia
Jak już wspomniałem na początku, Fiat Ducato 2021 oferowany będzie w takich samych wariantach nadwozi i podwozi do zabudowy.
Oznacza to, że klienci szukający np. furgonu mają do wyboru wersje od L1H1 do L4H3 oferujące ładownie o kubaturze od 8 do aż 17 m3.
Jednocześnie wszyscy szukający busa z tylnym napędem, na pojedynczym kole czy bliźniakach, dalej będą zdani na modele spoza koncernu Stellantis.