Reklama

Samochody dostawcze w Polsce – jakie nowości w 2021 roku?

Samochody dostawcze w Polsce – jakie nowości w 2021 roku?

W 2021 roku polski rynek lekkich samochodów użytkowych oraz kombivanów i minibusów do 3,5 tony DMC czeka kilka interesujących premier.

Przez sporą część 2020 roku pisałem o zapowiedziach zbliżających się premier, które pojawić się mają finalnie w 2021 roku.

Oczywiście nie każda marka ma jakieś spektakularne plany na nadchodzące miesiące, więc nie każda też będzie opisana osobno.

I tak, Iveco na razie nie chce informować o żadnych planach na 2021 rok, natomiast MAN wprowadza w swoim TGE dla modeli seryjny zestaw 3 przycisków na podsufitce (telefon alarmowy 112, telefon awaryjny MAN i telefon informacyjny MAN bez podłączenia telefonu komórkowego) oraz odświeżone opcje systemów multimedialnych.

Toyota najprawdopodobniej wprowadzi do oferty elektrycznego PROACE/PROACE Verso a może i PROACE City/PROACE City Verso, jednak żadnej odpowiedzi od Toyota Motor Poland się nie doczekałem.

Premiery Fiat Professional w 2021 roku

Fiat E-Ducato dostępny ma być w wersji furgon, podwozie pod zabudowę oraz minibus.

Marka Fiat Professional – przez lata sprzedająca w Polsce najwięcej pojazdów użytkowych z homologacją N1 – planuje w przyszłym roku w końcu wystartować z elektryczną wersją Dukata.

Fiat E-Ducato miał mieć rynkowy debiut pod koniec 2020 roku, ale ze względu m.in. na pandemię koronawirusa, przełożono ją właśnie na przyszły rok.

Elektryczne Ducato ma być dostępne w dwóch wersjach: z zespołem baterii 47 kw/h pozwalającą przejechać do 220 kilometrów oraz z akumulatorami o pojemności 79 kw/h, dzięki którym zasięg ma dochodzić do 360 kilometrów.

Zobacz też: Fiat E-Ducato zadebiutuje w 2020 roku – DMC 3500 kg i 4250 kg

Fiat Panda Van otrzyma w serii w 2021 roku klimatyzację. Do napędu służy miękka hybrydowa jednostka benzynowa 1.0 o mocy 70 KM.

Do tego w ofercie opcji Talento furgon zagościć ma dwusprzęgłowa automatyczna przekładnia DCT, jednak nie będzie ona dostępna dla wersji z podwyższanym dachem.

W salonach zagości także Panda Van (4 seria) – zmiany dotyczyć głównie mają wyposażenia. I tak w standardzie znajdzie się już m.in. klimatyzacja a klienci otrzymają możliwość zamówienia 7-calowej nawigacji z obsługą Android Auto oraz CarPlay.

I tutaj jeszcze jedna ciekawostka: w pierwszym kwartale 2021 będzie ogłoszona jeszcze jedna nowość, ale na razie Fiat Professional nie może zdradzić szczegółów.

Ford Transit L5 i nowy Transit Connect z Poznania

Przednionapędowy Ford Transit L5 dostępny ma być z silnikami o mocach 130 i 160 KM.

Według oficjalnych zapowiedzi w 2021 roku polscy klienci będą mogli zamawiać Transity z przednim napędem w wersji L5 – dotychczas takie podwozie z 4522-milimetrowym rozstawem osi zarezerwowane było dla tylnonapędowych wariantów Transita.

Na szczęście miałem przyjemność być pierwszym dziennikarzem, który mógł przetestować na polskich drogach takie busy z zabudową międzynarodową a link do tego materiału znajduje się poniżej.

Zobacz też: Test: Ford Transit L5 – na międzynarodówkę (wideo, zdjęcia)

Najprawdopodobniej także w 2021 roku Ford zaprezentuje następcę Transita Connect i jego osobowej wersji Tourneo Connect. Według umowy z Volkswagenem zarówno furgonetki i kombivany produkowane mają być na bazie nowego VW Caddy 5 w Poznaniu.

Według nieoficjalnych informacji nowy Ford Transit Connect (nie wiem czy taka nazwa pozostanie) wykorzystywać ma gamę jednostek napędowych Caddy 5, a więc benzynowych silników 1.5 TSI o mocy 114 KM oraz 2-litrowych silników Diesla w wariantach 75 KM, 102 KM oraz 122 KM.

Nowości od PSA, czyli elektryczna ofensywa

W Citroenie ë-Jumpy oraz pasażerskim Ë-Spacetourer akumulatory objęte są gwarancją na 8 lat lub 160.000 kilometrów. To samo dotyczy innych elektrycznych klonów modelu K Zero.

Z racji tego, że Citroen, Peugeot i Opel należą do tego samego koncernu i to technicznie niemal te same konstrukcje, opiszę je w jednym miejscu.

W 2021 roku marka Citroën wprowadzić ma na polski rynek elektryczne wersje Jumpera i Berlingo.

Ponadto w ofercie będzie możliwość zamówienia ë-Jumpy w wersji platforma oraz ë-Jumpy Van o długościach XS z baterią 50 i 75 kWh.

Z kolei elektrycznego minibusa Ë-Spacetourera będzie można zamawiać w długość M i XL z baterią 75kWh.

W przypadku nowości Peugeota w salonach pojawić się ma bezemisyjny e-Partner, e-Expert oraz e-Boxer, a w segmencie minibusów w 100% elektryczny e-Traveller.

Zobacz też: Elektryczne vany i kombivany od PSA w 2021 roku

Opel Poland wprowadza na nasz rynek Vivaro-e, a w przyszłym roku w ofercie zapowiedziano także Combo-e w wersji osobowej Life oraz z nadwoziem furgon.

Co ciekawe, Opel zapowiada, że w 2021 roku wprowadzi elektryczną wersję Movano z nadwoziem furgon.

Tylko, że Movano typoszeregu X62 to ciągle dostawczak produkowany przez Renault w Batilly, a więc przez konkurencję.

Czy to oznacza, że w przyszłym roku kolejne wcielenie Movano bazować będzie na tej samej bazie, co e-Boxer i e-Jumper? Bo trzeba pamiętać, że od początku przyszłego roku FCA i PSA utworzą 4. koncern motoryzacyjny na świecie o nazwie Stellantis.

Budowana przez PSA fabryka pojazdów dostawczych w Gliwicach produkować ma auta dla Citroena, Peugeota i Opla. A co z Fiatem Ducato i zakładem Sevel Sud?

A to oznaczać może, że wszystkie elektryczne “sevelki” mogą mieć wspólny zespół napędowy. A, że Opel potwierdza także elektryczne Movano, to albo będzie ono bazować na Renault Master Z.E., albo będzie to już kolejny klon z zakładów Sevel Sud.

Tylko, że włoska fabryka to największy zakład w Europie produkujący samochody dostawcze, więc czy ten sam model będzie produkowany w Polsce w budowanej dopiero fabryce w Gliwicach? Może tak być.

Przy okazji warto wspomnieć, że cały czas trwa budowa fabryki w Gliwicach, gdzie produkowane będą duże samochody dostawcze dla marek Citroen, Peugeot i Opel.

Groupe PSA chce wystartować z produkcją na Śląsku w 2022 roku, jednak już w najbliższych miesiącach poznamy dodatkowe informacje dotyczące kolejnego wcielenia a w zasadzie następny Jumpera, Boxera oraz Movano.

Renault Kangoo III, Renault Express i lifting Trafica

Bardzo interesującą opcją wyróżniającą nowe Renault Kangoo III jest brak słupka B -takie rozwiązanie ułatwi załadunek np. towarów o nieregularnych kształtach.

W nadchodzącym roku największą premierą wśród lekkich użytkowych samochodów marki Renault jest bez wątpienia III generacja vana Kangoo.

Nowe furgonetki i kombivany produkowane będą we francuskim Maubegue a w gamie jednostek napędowych znajdzie się wersja elektryczna.

Co ciekawe, poza nowoczesnymi asystentami kierowcy bardzo pomysłowym rozwiązaniem będzie brak słupka B w wersji furgon (dostępne jako opcja).

W tym samym segmencie vanów Renault pojawi się… Dacia Dokker z przestylizowanym pasem przednim czy nową deską rodzielczą.

Zobacz też: Renault Express wejdzie na europejski rynek w 2021 roku

Renault Express – bo tak nazywać się będzie, bądź co bądź, konkurent nowego Kangoo, konkurować ma przede wszystkim ceną i w Polsce zmiana logotypu na grillu na pewno w tym nie przeszkodzi.

Po raz kolejny klienci oczekiwać mogą w 2021 roku kolejnego faceliftingu Trafica. Typoszereg X82, poza modernizacją gamy silnikowej i z większą dostępnością skrzyń biegów DCT, otrzymać ma m.in. aktywny tempomat, system multimedialny z Android Auto oraz Apple CarPlay.

Renault Trafic 2021 będzie dostępny początkowo dla wersji osobowych kombi oraz SpaceClass od drugiej połowy kwietnia 2021, natomiast odmiany furgon wejdą na rynek pod koniec roku.

Nowości Mercedes-Benz Vans: Citan i Sprinter 2.0

Mercedes-Benz Vans ma w przyszłym roku zaprezentować kolejne wcielenie Citana w wersji furgon oraz osobowego Citana Tourera.

Warto podkreślić, że bardziej luksusowa, ale bazująca na Citanie II generacji T-klasa zapowiadana jest dopiero na 2022 rok.

Wiadomo już, że małe vany i kombivany spod znaku trójramiennej gwiazdy po raz kolejny będą konstrukcyjnymi bliźniakami Renault Kangoo III a w ich gamie jednostek napędowych pojawi się silnik elektryczny.

Zobacz też: Mercedes-Benz T-klasa – nowy kombivan w ofercie od 2022 roku

W III kwartale 2021 roku normy emisji spalin pożegnają jednostkę 3.0 V6 a i silnik 2.1 R4 powoli wychodzić będzie z oferty.

W przypadku największego z gamy modelowej marki Mercedes-Benz Vans klienci nie zamówią już 3-litrowego silnika Diesla w układzie V6.

Produkcja jednostki OM642 zakończy się w III kwartale 2021 roku i będzie to koniec widlastych silników w całym segmencie pojazdów dostawczych.

Z drugiej strony już na przełomie 2020 i 2021 roku europejscy klienci mogą już zamawiać 2-litrową konstrukcję OM654, która wypiera z całej gamy silnikowej Sprintera stosowaną przez lata jednostkę OM651.

Nowoczesny i skomplikowany technicznie silnik OM654 zastąpi w 2021 roku jednostki OM651 oraz OM642.

Z jednej strony silnik o pojemności 1950 ccm to bardzo nowoczesny motor, który jest lżejszy o około 40 kg od schodzącej z produkcji konstrukcji o pojemności 2143 ccm, ale pewną niewiadomą jest żywotność i awaryjność tego silnika w przypadku Sprintera.

Na pewno nowa jednostka turbodiesla jest zauważalnie droższa. I tak na przykładzie furgonu L3H2: Sprinter 311 z OM654 startuje od 120 400 zł netto a “311-stka” OM651 – oba silniki mają po 114 KM – wyceniono już od 117 400 zł netto.

W przypadku “316-tki” OM651 o mocy 163 KM wyceniony jest na 128 700 zł netto a 170-konny Sprinter 317 z nowym OM654 pod maską wyceniony jest na 132 500 zł netto.

T7 i nowe wersje Caddy 5 – nowości Volkswagen Samochody Dostawcze

Produkowany w zakładach Volkswagen Poznań nowy model Caddy 5 doczeka się wersji rekreacyjnej California oraz uterenowionej PanAmericana.

W mijającym 2020 roku Volkswagen zaprezentował najnowsze wcielenie Caddy, które produkowane będzie w zakładach VW Poznań.

Volkswagen Caddy 5 to całkowicie nowa konstrukcja, która w 2021 roku otrzyma wersję rekreacyjną zwaną w nomenklaturze marki jako California.

Auto będzie dostępny na początku 2021 roku podobnie jak lekko uterenowiona odmiana Caddy 5 PanAmericana (następca Alltracka).

Największą jednak premierą marki Volkswagen Samochody Użytkowe ma być wypuszczenie na rynek modelu T7 – następcy Multivana.

Zobacz też: Test: Volkswagen Multivan 6.1 – cyfrowa rewolucja? (wideo, zdjęcia)

Co ciekawe, nowa “T7-ka” pojawi się w przyszłym roku w wersjach PHEV, czyli jako hybryda z możliwością doładowania baterii elektrycznego silnika współpracującego z jednostką spalinową oraz w wariantach benzynowych TSI.

Wersje Volkswagena T7 z wysokoprężnymi silnikami z rodziny TDI mają być na rynku dopiero od 2022 roku.

Źródło zdjęć: dostawczakiem.pl, producenci

Komentarze